Publisert 4. februar 2000

Idet vi gikk inn i 2011 ble den norske slepebåtberedskapen utvidet til også å gjelde Vestlandet. Buksér og Berging vant anbudet.

Her er den nye taubåen som skal gå mellom Kristiansund og Fedje. (Foto: BUKSÉR OG BERGING)

Fartøyet selskapet skal bruke for å ivareta beredskapen er T/B «BB Ocean». Taubåten skal gå mellom Kristiansund og Fedje.

Ifølge Kystverket har kontrakten en varighet på ett år med opsjon på ytterligere ett år.

Taubåten skal benyttes av Kystverket, mens Vardø trafikksentral skal ha operativ kontroll. Fartøyet har en slepekraft på 75 tonn, og om bord befinner det seg oljevern- og brannslokkingskapasitet.

Buksér og Berging har også forpliktet seg til å installere oljedetekterende radar og infrarødt kamera om bord, noe som skal sørge for at fartøyet skal være i stand til å oppdage olje på sjøen i mørket.

Kystverket er fornøyd med kontraktstildelingen.

– Dette vil være med på å styrke tryggheten ytterligere for sjøtrafikkeren langs kysten, sier Lisbeth Berg-Hansen, kystminister på Kystverkets nettsider.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger