Publisert 18. oktober 2006

I juni måtte flygesjefen i ulykkesselskapet Atlantic Airways gå fra stillingen på grunn av rot og systemsvikt.

NTB

Det var danske luftfartsmyndigheter som krevde flygesjefens avgang, skriver Dagbladet. Ved flere inspeksjoner i selskapet var det avdekket feil og mangler, blant annet skal flygesjefen bevisst ha feilinformert myndighetene om forhold i selskapet.

Rapporter som avisen har fått tilgang til viser seks forhold som Statens Luftfartsvæsen (SLV) i Danmark har reagert på. Blant annet skal to piloter ha gjennomført en hel flytur med en varsellampe lysende uten å kontrollere årsaken til alarmen. Generelt gir rapportene fra SLV inntrykk av at Atlantic Airways slurvet med rutiner og rapportering av uregelmessigheter.

– Vi skrev en nokså kritisk rapport om Atlantic Airways. Våre funn fikk da også den konsekvens at han som var flygesjef i selskapet ble bedt om å gå av. Det gjorde han, sier Torben Jørgensen i SLV til Dagbladet.

De avdekkede feilene førte ikke til at flyselskapet mistet godkjennelsen eller fikk noe som helst forbud mot å fly.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger