Publisert 4. februar 2000

Det tyske selskapet RWE Innogy har bedt Wärtsilä designe et oppjekkbart kranfartøy som skal brukes til å bygge offshore vindmølleparker.

TATT AV VINDEN: Wärtsila skal deisgne skip for
bygging av offshore vindparker. Ill.: Wärtsilä

Det er den delen av det tyske selskapet RWE som jobber med fornybar energi, RWE Innogy, som har bedt Wärtsilä bistå med design for fartøyet som skal hjelpe til under konstruksjonen av vindmølleparker utenfor kysten. Det skal bygges to skip, og byggekontraktene er tildelt Daewoo verftet i Sør-Korea. Skipene skal etter planen stå klare i 2011.

Det er spesielt for forhold i nordeuropeiske farvann at skipet skal være godt egnet.

året rundt
– Det oppjekkbare kranfartøyet er skreddersydd for jobbing året rundt på offshore vindparker i tøffe værforhold med nordeuropeiske sjø- og vindforhold, skriver Wärtsilä i en pressemelding.

Fartøyene skal bli 100 meter lange og 40 meter brede, og den oppjekkbare kranen veier så mye som 800 tonn. Kranen skal kunne sette opp vindmøller med kapasitet på opptil 6 MW vindturbiner. Dekksplassen er stor nok til å kunne frakte fire komplette sett med vindturbiner. Under konstruksjon på grunt vann vil skipet bruke en fire-punkts forankring, mens ved jobb på dypere vann viol skipet bruke et dynamisk posisjoneringssystem.

Skipet skal brukes på RWE Innogys planlagte vindmølleparker North Sea East, Innogy North Sea 1 og Gwynt y Mor.

Siste fra forsiden

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger