Publisert 4. februar 2000

Super Puma-helikopteret som styrtet i Nordsjøen 1. april ble kappet i to av sin egen rotor. En svikt i rotorgirkassen får skylden.

Den foreløpige granskningsrapporten etter styrten viser at en svikt i rotorgirkassen gjorde at rotoren slo mot halen på helikopteret, slik at denne løsnet.

Nå krever den britiske havarikommisjonen at alle Super Puma-helikopter av samme type gjennomgår en full sjekk. Ifølge Petro.no har CHC Helikopter Service ikke funnet noen feil på sine helikopter av samme type, og Bristow Norge, tidligere Norsk Helikopter, opplyser at de bare opererer ett helikopter av denne typen på norsk sokkel.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger