Publisert 4. februar 2000

Hyundai Heavy Industries har fullført arbeidet med verdens første tørrdokk spesialdesignet for å bygge flytende produksjons-, lagrings- og lossingsenheter (FPSO).

Tradisjonelt har skrog og dekk til FPSO-er blitt bygget separat, og senere blitt koblet sammen. Den nye dokken til Hyundai gjør at dekk og skrog kan lages samtidig, noe som fører til besparelser.

Verftet hevder ifølge Upstream at dette vil kutte kostnadene ved å bygge en FPSO med mer enn 15 prosent, og at tiden det tar å bygge en FPSO vil reduseres med en måned.

Tørrdokken er 490 meter lang, 114 meter bred og 13,5 meter dyp. Dokken er også utstyrt med to kraner med kapasitet på 1.600 tonn.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger