Publisert 15. februar 2007

I kjølvannet av Valla-saken melder Arbeidstilsynet om økt pågang fra mobbeofre.

NTB

– Flere henviser til Valla-saken når de tar kontakt. De sier gjerne at de har lest om saken i avisen, og at de har meninger om den. Så tar de gjerne opp sin egen situasjon, sier avdelingsleder Beate Karlsen i Direktoratet for Arbeidstilsynet til Bergens Tidende.

Hos Arbeidstilsynets svartjeneste svarer fagfolk på spørsmål om arbeidsmiljø, rettigheter og plikter. I fjor mottok telefontjenesten cirka 70.000 henvendelser. Av disse omhandlet 3 prosent, det vil si 2.100 samtaler, temaet «psykososialt arbeidsmiljø». Det innbefatter blant annet spørsmål om mobbing på arbeidsplassen.

I den første uken etter at Valla-saken først ble omtalt, fikk telefontjenesten 40-50 henvendelser som dreide seg om mobbing.

– Denne økningen har vedvart siden. I langt større grad enn tidligere bruker innringerne ord som «mobbing» og «trakassering», sier Karlsen.

Siste fra forsiden

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Odfjell Technology vinner stor COSL-kontrakt

Ross Offshore får ny eier og fusjoneres med AGR

Byttehandel mellom Equinor og Petoro: – Skaper mer verdi for alle parter

+

Deepsea Nordkapp skal bore Njargasas for Aker BP

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger