Publisert 4. februar 2000

Bruker fryselager fra fiskerinæringen for å simulere arktiske forhold.

ISKALD BEREGNING: Livbåtene må tåle kulde ned
til minus 30 grader. (Foto: Norsafe)

Det er Konsberg Devotek som har levert testløsningen til Norsafe; det første norske selskapet som har utviklet og gjennomført test av sitt utstyr for å tåle arktiske forhold til sjøs. Fryselageret på Karmøy som ble brukt i testen tilhører Norway Pelagic.

Livbåtene fra Norsafe er bestilt til det avanserte drillskipet «Stena Drill Max Ice», som er under bygging ved Samsung Heavy Industries verft i Korea. Skipet bygges til DNV Polar Class og må være rustet til ekstrem kulde. Alt utstyr om bord skal for eksempel kunne tåle temperaturer ned til minus 30 grader.

DNVs krav til operasjoner i vinterforhold (Winterization) spesifiserer ikke i dag at testing av hele utstyret er nødvendig, men at leverandøren må dokumentere at systemet virker under ekstremtemperaturen på minus 30 grader. Norsafe har likevel valgt å benytte en nyutviklet testløsning for sine livbåter som skal leveres til Stena Drill Max Ice.

– Det er første gang vi leverer livbåter som skal svare til DNVs Winterization Cold notasjon, og det er viktig for oss å levere solid dokumentasjon på at vi oppfyller kravene, sier salgssjef Oskar Havnelid i Norsafe.

«Stena Drill Max Ice» har planlagt levering i begynnelsen av 2012.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger