Vurderer isbrytende supplybåter for Skrugard

Publisert 7. mars 2013
Liten sjanse for drivis, men Statoil vil sikre seg.

Ettersom det er det nordligste feltet Statoil har bygget ut, er det en del teknologiske utfordringer de har vært nødt til å løse, sier prosjektleder for Skrugard-prosjektet i Statoil, Erik Strand Tellefsen, til Teknisk Ukeblad .

Sjansen for drivis er liten, da feltet ligger langt sør for iskanten. Statistisk sett er ikke sjansen helt eliminert, for ifølge beregninger vil iskanten kunne gå helt ned til Skrugard-området hvert 2400. år.

– Dette må vi ta høyde for, og derfor ser vi på muligheten for å ha forsyningsskip som er rustet til å fungere som isbrytere. Dette finnes ikke i dag, så disse må spesialbygges for Skrugard, sier han.

Selskapet vurderer også å male både innretning og støttefartøyer med nanomaling som gjør at is ikke får feste, dette for å forhindre ising.

Les også:

Slik skal Skrugard bygges ut :

Investerer 90 milliarder i Skrugard/Havis

Skal produsere en milliard fat

Siste fra forsiden

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger