Publisert 19. januar 2018

Historisk tilbakeblikk av Finn Harald Sandberg, Norsk Oljemuseum

Fredag begraves tidigere statsminister Odvar Nordli.

I den forbindelse ser vi tilbake på en avtale som kunne fått store konsekvenser for norsk oljeindustri: 

I 1978 forsøkte nemlig Nordli å inngå en avtale med Volvo-konsernets administrerende direktør Pehr Gyllenhammar.  Volvo-avtalen, som den ble kalt, var en plan for industrielt samarbeid mellom Norge og Sverige, der Norge skulle få deleierskap (40 %) i Volvo mens svenskene skulle få blokker på norsk sokkel.

Det var stor skepsis blant opposisjonen på Stortinget mot å slippe svenskene inn på norsk sokkel i bytte for en bilindustri som allerede da syntes å ha en usikker framtid.

I Sverige møtte Gyllenhammar stor motstand hos den kjente Wallenberg-familen som eide store deler av aksjene i Volvo. Wallenbergerne hadde ingen tro på norsk olje og argumenterte sterkt mot avtalen. Dette resulterte i at 40 prosent av aksjonærene mente at Volvo ble solgt altfor billig og de hadde blitt overbevist om tvilen på framtida til utvinningen av olje- og gass fra norsk sokkel. Dermed var et 2/3 flertall for Norges-avtalen på Volvos generalforsamling utenfor rekkevidde, og prosjektet ble lagt dødt.

Stortinget fikk derfor aldri anledning til å diskutere avtaleforslaget.

Finn Harald Sandberg vil med jevne mellomrom bidra med historiske tilbakeblikk i en egen spalte på petro.no.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger