Publisert 19. april 2007

Havaristen «Bourbon Dolphin» hadde en mekanisme som gjorde at den kunne slippe det tunge ankeret den jobbet med. Da skipet kantret hang ankeret fortsatt fast.

NTB

Det såkalte «quick-release»-systemet utløses ved at mannskapet trykker på en knapp på broen. Deretter vil vinsjesystemet, som holder ankeret, løsne ut og slippe ut vaieren eller kjettingen med stor fart.

Det er fortsatt uklart hvor i ankerhåndteringsoperasjon «Bourbon Dolphin» var da skipet kantret, og om de arbeidet med en vaier eller en kjetting. Uansett kunne utløsningssystemet ha sørget for at festene ble løsnet, skriver Bergens Tidende.

Informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas sier utløsningssystemene blir testet ved jevne mellomrom.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger