NTB
Publisert 4. desember 2019
Flere helikopterselskap sliter økonomisk. Industri Energi er redd kostnadspress kan gjøre det mindre trygt å fly til og fra norsk oljeinstallasjoner.

Det er spesielt selskapet Bristow som har problemer etter oljekrisen, skriver Stavanger Aftenblad. Selskapet gått i minus fem av de seks siste årene. Tapet har vært 470 millioner kroner før skatt.

Også selskapet CHC Helikopter Service sliter, tross en framgang i forrige regnskapsår. Resultatet økte fra 6,6 til 77,4 millioner kroner, men skyldtes ifølge selskapet en ekstraordinær innbetaling.

Industri Energi er den største fagforeningen for dem som jobber i oljebransjen. Fagforeningen frykter at stadige krav til kostnadskutt over tid kan gå ut over flysikkerheten.

– Det legges stort press på de ansatte. Alle ønsker å gjøre en god jobb og være så effektive som mulig, sier forbundssekretær Henrik Fjeldsbø til avisa.

Norgessjef Heidi W. Heimark i Bristow avviser sammenhengen mellom svak økonomi og sikkerhet.

– Vi har hele tiden opprettholdt de samme krav til trening og vedlikehold, sier Heimark. Hun påpeker at selskapet i forrige regnskapsår gjennomførte 30.000 flytimer uten alvorlige hendelser.

Ifølge Petro Database har det vært seks uønskede hendelser knyttet til helikoptertrafikk de siste tre årene.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger