Etter at det ble satt på ekstra flyteelementer på «COSL Rival» ble det ikke brukt modeller for å måle effekten av endringene.
Det kommer frem etter at Ptil gjennomførte tilsyn med COSL om oppfølging av forankringssystemer, 15. og 16. september i år.
COSL hadde fått undersøkt effekten av endringene analytisk, men ifølge Sjøfartsdirektoratets forskrift er det påkrevd nye modellforsøk «[…] ved ombygginger som vesentlig endrer forutsetningene for bevegelseskarakteristikken.»
Les også: Her slepes «COSL Rival» til Kristiansand Havn
Ptil: COSL fulgte ikke regelverket
Analysene viste at effekten av endringene var forskjellig for ulike parametre. For en bølgeperiode Tz på 10 sekunder ga analysene 13 prosent endring av hiv, 12 prosent av pitch og 15 prosent i jaging. Ved Tz på 19 sekunder var endringen 2 prosent på hiv, 24 prosent på pitch og 13 prosent på jaging.
Kravene i regelverket er dermed ikke ivaretatt, ifølge Ptils rapport.
Forutenom regelverksbruddet fant Ptil også fire områder med forbedringspotensiale, knyttet til mangelfulle granskinger og oppfølging av granskinger, svakheter knyttet til registrering av, og læring etter gjennomførte treninger og øvelser, manglende inspeksjon av nedre ledehjul på «COSL Rival» og mangelfulle prosedyrer.
Ptil er i dialog med COSL for å sørge for at regelverket blir fulgt.
«COSL Rival» eies av selskapet COSL Drilling Europe AS i Stavanger, som er en del av China Oilfield Services Limited. Den har 400 sengeplasser, egen messe, gymsal, sauna og kino. Den har kraner, helikopterdekk og verksted. Riggen er 108 meter lang, 67 meter bred og 37 meter høy.