Publisert 2. mars 2017

Alle som fortsatt flyr de nyeste Super Puma-helikoptrene må snarest vaske hovedgirboksens oljekjøler og lete etter metallpartikler, skriver Teknisk Ukeblad.

Det er kravet i et nytt luftdyktighetspåbud som europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) sendte ut lørdag.

Bakgrunnen er at helikopterprodusenten Airbus Helicopters har funnet et slikt partikkel i oljekjøleren som var montert på helikopteret som havarerte ved Turøy 29. april i fjor og som kostet 13 liv.

Nå får alle operatører beskjed om å se etter fragmenter av stållegeringen 16NCD13 og eventuelt sette maskinene på bakken dersom de finner noe, ifølge TU.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger