Kraner og forankring til gigantskip

Publisert 15. desember 2011

TTS Marine GmbH i Bremen, en underavdeling av norske TTS, har sikret seg kontrakten for leveranse av vinsjer og ankerhåndtering til det som vil bli verdens største serie med containerskip.

Av Magnus Birkenes

Avtalen er inngått med koreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. (DSME), og dekker leveranse av elektriske, frekvenskontrollerte vinsjer til en rekke på 20 containerskip med en rekordstørrelse på ufattelige 18.000 TEU (twenty-foot equivalent units). Det betyr i praksis skip som kan frakte 18.000 containere på én gang. Til sammenligning har de største skipene i verden i dag en lastekapasitet på rundt 3.800 TEU.

Økende global handel og voksende forbrukermakt i Asia skal være én av drivkreftene bak satsingen.

Skipene er bestilt av Maersk, og vil hver få en lengde på rundt 400 meter, en bredde som på det meste vil være 59 meter, og skal alle være klare i tidsrommet 2013-2015.

Verdien på TTS´ jobb er ikke kjent.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger