Oljeindustrien betaler for å heve Wyvern

Publisert 29. juli 2013

Aktører innen olje- og gassindustrien i Stavanger går sammen i et spleiselag for å heve Colin Archer-skøyta «Wyvern» og frakte fartøyet hjem til Stavanger.,Colin Archer-skøyta Wyvern, som forliste under Tall Ships Races i juli i år, skal bli hentet opp av Island Constructor. Flere firmaer knyttet til olje- og gassindustrien i Stavanger tar regningen. Dette skriver Stavanger kommune på sine nettsider.

– Bak gaven til Stavanger Maritime Museum står brønnselskapet Island Offshore, deres partnere FMC Kongsberg Subsea, Aker Solutions, Oceaneering og andre aktører i oljeindustrien, heter det i meldingen.

Viseadministrerende direktør Lyder von der Lippe i Island Offshore er tilfreds med å få bidra til hevingen av Stavanger-skuta.

– Vi ser først og fremst på oppdraget som en dugnadsjobb for å få Wyvern hjem til Stavanger, og vil gjøre vårt for at Colin Archer-skøyta kan restaureres. Engasjementet og entusiasmen er enorm for denne oppgaven i organisasjonen vår og hos våre partnere. Som offshore serviceleverandør har vi hatt stort utbytte av det maritime miljøet i regionen, og ser dette som en unik anledning til å gi noe tilbake. Vi er imidlertid ydmyke for redningsoppdragets kompleksitet og interessen det har i distriktet. Vi gleder oss å levere båten tilbake til Stavanger Maritime Museum, sier von der Lippe.

«Island Constructor» er for øyeblikket i oppdrag vest for Shetlandsøyene. Når den er ferdig, sendes fartøyet først til Stavanger og Rosenberg verft for å hente en spesialkonstruert krybbe, før kursen settes mot Østersjøen. På havaristedet vil det først bli gjort undersøkelser med en undervannsubåt (ROV). Under hevingen skal Wyvern lenses, før den til slutt plasseres på krybben om bord på Island Constructor. Allerede på hjemturen vil museet gå i gang med de første reparasjonene, og Wyvern vil etter planen være tilbake i Stavanger etter rundt ti dager, heter det i meldingen.

Det 60 fot lange fartøyet fra 1897 forliste mellom Øland og Gotland torsdag 11. juli under Tall Ships Races, og det ble umiddelbart startet et arbeid for å heve Wyvern så snart som mulig.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger