Publisert 4. februar 2000

Forbrukerombudet har frikjent Statoils reklame om oljeeventyret.

Det var i november i fjor organisasjonen Framtiden i våre hender klaget inn Statoils reklamefilm om det norske oljeeventyret til Forbrukerombudet.

Nå har forbrukeromudet kommet med svar, og Forbrukerombudets vurdering av markedsfringskampanjen er at Statoil ikke har fremsatt noen konkrete påstander med klima- eller miljøbudskap.

I et svar til Fremtiden i våre hender skriver Forbrukerombudet at det helhetlige inntrykket av reklamefilmen og markedsføringskampanjen for øvrig formidler heller ingen slike påstander.

«Markedsføringsloven 19/21 stiller srlige krav til aktsomhet ved markedsføring overfor barn. Forbrukerombudet har foretatt en nye vurdering, men finner heller ikke at det foreligger brudd på disse reglene. Et moment i denne vurderingen har vært at Statoil har opplyst om at reklamefilmen ble sendt sent på kvelden og aldri til typiske barneprogrammer.»

Siste fra forsiden

+

Vil investere 4 milliarder i utbyggingen av Isflak

+

Ulykke ved testkjøring: – Rotorblad var montert feil vei

+

Jakter mer olje til Brage med ny letebrønn

+

Vil bruke Deepsea Yantai til Draugen-brønn

+

Engie kjøper hele DNO sin norske gassproduksjon

+

Investerer 13 milliarder i utbyggingen av Sverdrup fase 3

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger