Publisert 4. februar 2000

Statoil skal selge 1.200 av sine bensinstasjoner i åtte land, til et eget børsnotert selskap.

BEHOLDER LOGOEN: Statoil beholder den
dråpeformede logoen på bensinstasjone-
ne, etter å ha vedtatt å skille ut alle
stasjonene i eget selskap.

Det betyr at alle bensinstasjoner og alt salg av drivstoff til skip og fly drives av det nyetablerte selskapet. Det børsnoterte selskapet skal beholde logoen på bensinstasjonene, som Statoil eier alle rettigheter til.

Til Stavanger Aftenblad sier informasjonsdirektør i Statoil, Ola Morten Aanestad, at Statoil skal ha minst 50 prosent av aksjene ved børsnotering av selskapet. Aanestad sier ikke noe om hva som vil skje med eierandelen på sikt.

Styrevedtaket i Statoil var ikke enstemmig, og de ansattes representanter stemte for at Statoil skulle beholde minst 50 prosent av eierskapet i det nye selskapet.

Statoil tror det nye selskapet vil representere en investeringsmulighet i norsk og nordisk energi og detaljhandelssektor, som ikke er representert i stor grad på Oslo Børs i dag.

Statoil opererer mer enn 2.300 bensinstasjoner i åtte land.

Siste fra forsiden

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger