Vil ha flere og raskere flyruter til nord

Publisert 18. november 2013

Bedre flytilbud kan spare inn opp til 400 millioner årlig.

Rapporten ”Fly Arctic – Connecting the Norwegian oil and gas Industry” viser at næringslivet forventer en betydelig fremtidig vekst i reiser mellom Stavanger og Nord-Norge. Rapporten er basert på undersøkelsesresultater fra 800 bedrifter med et totalt reisebudsjett på 2,8 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Transportdirektør ber nordlendingene skjerpe seg

– Vi har kartlagt det fremtidige reisemønsteret for mange bedrifter i alle regionene, og ser at det vil være et stort behov for mer effektive reisemåter og flere nye direkteruter i fremtiden, sier leder av prosjektets styringsgruppe, Kristine Jørstad Bock.

Hun forklarer at bedrifter i første rekke har behov for en direkterute mellom Stavanger og Harstad, med korrespondanse videre til Hammerfest. Det er også behov for en bedre rute mellom Helgeland – Harstad og Helgeland – Hammerfest.

– Barentshavet vil bli større enn Nordsjøen

– Barentshavet vil på sikt bli en større bidragsyter i industrien enn Nordsjøen, noe som vil føre til en vesentlig økning i flytrafikk i forbindelse med mannskapsskifte og andre operasjoner. Alle seks regionene i nord varsler om betydelig vekst i industrien, fra 5 prosent inntil 25 prosent i fremtidig reisevolum.

Det må derfor opprettes nye flyruter, samtidig som eksisterende rutetilbud må forbedres.

– Det vi har lært på halvannet år er at ting går fort. Nye funn, fører til enda flere nye rigger. Det er klart at det gjør noe med behovet i flytrafikken når Lundin gjør et stort funn. Rapporten tar tak i alle disse tingene, men det er ikke slik at utvikling kommer av seg selv. Vi er allerede i dialog med flere flyselskaper som viser stor interesse og mener rapportfunnene er veldig nyttige, forklarer Boch.

Nærhet til både sør og nord

– Utviklingen i nord er en næring vi ønsker nærhet til, samtidig som det er viktig for oss å hente kompetanse fra vestlandet. Næringslivet etterspør både raskere og hyppigere avganger, da gode kommunikasjonsmuligheter er svært viktig både for å kunne ha en effektiv drift og i forhold til nye etableringer i nord, sier Boch.

Ifølge rapporten kan bedrifter som driver i nord oppnå en total, årlig besparelse på rundt 400 millioner kroner med et gunstigere flytilbud.

LES OGSÅ:

  • – Nord-Norge er helt sentralt for Statoil
  • Nord-Norge blir det nye Nordsjøen

Siste fra forsiden

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger