Publisert 3. oktober 2007

Bourbon-rederiet endrer sine instrukser til offshorekapteinene som en direkte følge av Bourbon Dolphin-ulykken.

NTB

«Bourbon Dolphin» kantret 12. april 2007.
Foto: Bourbon Offshore

Det opplyser administrerende direktør Trond Myklebust i Bourbon Offshore Norway til Sunnmørsposten.

Bourbon-rederiet innrømmer at kapteiner på ankerhåndteringsfartøyer kan komme under et sterkt press for å få jobben gjort.
– Vi pålegger kapteinene våre en masse oppgaver og et enormt ansvar. Slik er det, og slik vil det alltid være. Formelt vil kapteinen alltid være ansvarlig for det som skjer om bord på skipet. Men vi ser at vi som rederi er nødt til å gjøre mer for å støtte kapteinene i vanskelige situasjoner. Hvis ikke blir det uholdbart, sier Myklebust.

I timene før «Bourbon Dolphin» kantret vest for Shetland 12. april, ble det stadig klarere for alle involverte at mannskapet på brua hadde problemer. Under høringene i Oslo sist uke avga de ansvarlige fra Chevron, Trident Offshore og Transocean sine forklaringer. Alle pekte de på kapteinen på «Bourbon Dolphin» som den som burde avbrutt oppdraget. Samtidig avviste samtlige at de hadde utsatt ham for press.

Siste fra forsiden

+

Sjekker markedet for ledige semi-rigger fra 2025

Lagmannsretten kritiserer tingrettens klimadom – utsetter behandling 

Brudd i forhandlingene om oljeserviceavtalen

+

Grønt lys for fjerning av Gaupe og Knarr

+

Riggtvisten spisser seg til – nå blir det høring i Nigeria

+

Oppjusterer kostnaden for klassinger og BOP-bytte

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger