30 rederier planlegger permitteringer
Ifølge Norges Rederiforbunds konjunkturundersøkelse vil oljenedturen fortsette å slå hardt inn over maritime bedrifter og permitteringer blir en realitet, skriver NTB.
– Det er tøffe tider for mange maritime bedrifter, spesielt innen offshore. Dette vil gå fra vondt til verre i løpet av høsten, og vi ser dessverre få lyspunkter i 2016, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet.
– Maritime virksomheter utgjør en av våre største næringer, så dette vil slå rett inn i norsk økonomi, legger han til.
Rederiforbundets undersøkelse viser at to av tre rederier mener markedsutviklingen har vært negativ siden januar 2015. Samtlige riggselskap og ni av ti offshore service-rederier mener at markedet er forverret, og over halvparten forventer at situasjonen vil forverres ytterligere utover høsten og i første halvår av 2016.
Les også: PGS legger dette skipet i opplag
Nær dobling i opplag og varsel om permitteringer
Rederiene gjør nå det de kan for å tilpasse seg de krevende markedene. De kutter kostnader ved oppsigelser, permitteringer og å legge skip i opplag, samtidig som de utsetter leveranser av nye skip.
Dessuten viser undersøkelsen, der 112 av Rederiforbundets medlemmer har svart, at opplagstallene nesten vil dobles i løpet av høsten. Ifølge Dagens Næringsliv lå 52 norske skip i opplag i august, et tall som ventes økt til 93 fartøyer.
30 rederier svarer at de planlegger permitteringer og oppsigelser av sjøfolk og landansatte.
– Det er viktig at regjeringen holder en tett dialog med næringen om utviklingen og følger opp den omfattende tiltakspakken den la fram i maritim strategi. Videre må regjeringen gjøre det den kan for å opprettholde et så jevnt aktivitetsnivå på norsk sokkel som mulig, sier Sturla Henriksen.
Les også: Krevende tider for offshore flåten
Verre enn på lenge
Anne Jorunn Møkster, daglig leder i Stavanger-rederiet Simon Møkster, er enig. Oljeselskapenes letestans har store konsekvenser for redere som lever av å bistå riggene, og Møkster tror det kan bli tøft for mange å overleve hvis krisen trekker ut i tid.
– Men på ett eller annet tidspunkt må oljeselskapene se at det er fornuftig å begynne å lete igjen, sier hun til DN.
Flere av redere beskriver nedturen i bransjen som den verste på årtier.
– Vi sammenligner ofte med nedturen i 1986-1987, men denne er verre, slår Møkster fast.
Les også: Fagforbundene trenger megling i riggforhandlingene