Airbus: Girkassen ikke årsak til helikopterulykken ved Turøy

(Illustrasjonsfoto: CHC Helikopter Service)
Publisert 30. mai 2016

Airbus Helicopters avviser en av Havarikommisjonens teorier om at feil knyttet til girkassen førte til helikopterstyrten ved Turøy som kostet 13 mennesker livet, melder NTB.

Helikopterprodusenten har sendt ut en uttalelse hvor de mener den sannsynlige årsaken til styrten er knyttet til en svikt i en festeanordning til et stag som forbinder rotorsystemet med skroget, kjent som «suspension bars», ifølge Reuters.

Alle 13 om bord mistet livet da Super Puma-helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april i år.

Syv teorier

Airbus Helicopters skriver i uttalelsen at selskapets egne undersøkelser har kommet fram til syv mulige teorier.

– Ut av disse syv scenarioene er det bare én – svikt i festeanordningen til et stag – som blir sett på som sannsynlig av Airbus Helicopters, basert på informasjonen som er tilgjengelig nå, heter det i uttalelsen.

– Undersøkelser av helikopterets vedlikeholdshistorikk har nettopp begynt og vil trolig gi en bedre forståelse av de mest sannsynlige årsakene, skriver selskapet videre.

Statens havarikommisjon (SHT) vil ikke kommentere Airbus’ uttalelse.

– SHT gjennomfører uavhengige undersøkelser. Airbus må stå for egne uttalelser, sier direktør William Bertheussen til NTB.

I en oppdatert, foreløpig rapport om helikopterstyrten som ble publisert fredag, har Havarikommisjonen sett seg ut tre scenarioer.

Det ene er feil i sluttsteget på girkassen (omtalt som epicyclic failure). Nummer to er feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget, mens nummer tre er feil ved veksel mellom girkasse og rotormast. Det er teori nummer to som Airbus Helicopters mener er den mest sannsynlige årsaken til helikopterstyrten.

Mangler deler

Havarikommisjonen ønsker fortsatt hjelp etter helikopterulykken. Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret – deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.

– Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken, bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, heter det i en pressemelding.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger