– Vi ser at arbeidet gir resultater, og vi er opptatt av å dra full nytte av dette på en måte som sikrer en forsvarlig og lønnsom utnyttelse av ressursene i Snorre- og Johan Castberg-feltene. Den siste tids fall i oljepris understreker dette, sier Aasheim.


Ytterligere forbedringer nødvendig på Johan Castberg
Partnerskapet i Johan Castberg har vedtatt å utsette beslutning om gjennomføring, såkalt DG2, til andre halvår 2016, med forventet investeringsbeslutning i 2017.

Johan Castberg-lisensen har de siste årene oppnådd betydelige kostnadsreduksjoner, men selskapene ser et ytterligere potensial. Statoil la i forrige måned fram tall som viser hvordan de skal halvere den opprinnelige prisen for utbyggingen av Johan Castberg. 

– Vi har gjort betydelige fremskritt med å redusere kostnadene for Johan Castberg. Dagens utfordringer knyttet til kostnader og oljepris gjør at vi må ta oss mer tid for å sikre at vi får full uttelling på tiltakene som er iverksatt, sier Aasheim i dagens melding.

Uforpliktende om oljeterminalsamarbeid
Statoil har flere ganger vært ute med datoer for DG2 for Johan Castberg, og arrangerte også et større PR-stunt ved Veidnes hvor de lovet å bygge terminal for ilandføring av oljen. Dette er tredje utsettelse av prosjeketet, og i tråd med tradisjonenen fra tidligere utsettelser,  legger man inn et fullstendig uforpliktende og vagt løfte om noe positivt som kanskje eller kanskje ikke skal komme ut av akkurat denne utsettelsen:

«Samtidig fortsetter en gruppe operatører i området, inkludert Statoil, Lundin Norway, Eni og OMV, å studere alternativer for oljeinfrastruktur i Barentshavet. Målet er å vurdere grunnlaget for en landterminal som kan støtte flere felt i Barentshavet.»

Vagt og uforpliktende, som sagt.

Store investeringer i Snorre 2040
Når det gjelder Snorre 2040 og en potensiell ny plattform, hvilket ville være i tråd med Oljedirektoratets ønsker, meldes det at partnerskapet i Snorre har besluttet å «utvide fremdriftsplanen.»  Nytt tidspunkt for foreløpig beslutning om gjennomføring (DG2) er fjerde kvartal 2016.

Snorre er et av feltene med størst gjenværende oljeressurser på norsk sokkel, og rettighetshaverne har en ambisjon om å øke utvinningsgraden. Eksisterende infrastruktur har en gitt teknisk levetid og dette vil være avgjørende for planleggingen av tiltak for økt oljeutvinning (IOR-tiltak). Snorre 2040-prosjektet jobber systematisk for å utvide levetiden på eksisterende innretninger og for å begrense mulig tapt produksjon som følge av den reviderte fremdriftsplanen.

Det valgte konseptet om å bygge en ny plattform, Snorre C, ligger til grunn for arbeidet frem mot nytt beslutningstidspunkt i fjerde kvartal 2016. Endelig investeringsbeslutning planlegges i løpet av fjerde kvartal 2017 og produksjonsoppstart i løpet av fjerde kvartal 2022.

Reserveanslaget på Snorre-feltet er i dag 1,63 milliarder fat olje. Opprinnelig anslag ved innlevering av Plan for utbygging og drift (PUD) i 1989 var om lag 760 millioner fat olje. Ved hjelp av en rekke tiltak for økt oljeutvinning (IOR) og bruk av ny teknologi er utvinnbare reserver mer enn fordoblet.

Estimert utvinningsgrad da PUD ble levert var 25 prosent. I dag er forventet utvinningsgrad 47 prosent, men eierne har gjennom Snorre 2040-prosjektet et ønske om å øke denne ytterligere.