Bestiller nytt intervensjonsfartøy

NorYards Fosen er konkurs. (Foto: NorYards)
Publisert 10. mars 2015

BOA IMR AS, datterselskap av BOA Offshore AS, har ”på visse vilkår,” inngått skipsbyggingskontrakt for et lett konstruksjon-/IMR-fartøy med NorYards Fosen AS.

Skipet skal etter planen leveres våren 2017.

Fartøyet blir 108 x 24 meter og er designet av NorYards i samarbeid med BOA Offshore, og skal bli et av de mest energieffektive i sitt segment, sier BOA i en børsmelding. Videre vil fartøyet bli utstyrt med en 150t ankerhåndteringskran og en mindre kran for 3000 meter arbeidsdybde. Videre vil det ha overnattingskapasitet for 125 passasjerer, et 1500 kvadratmeter dekk med moonpool og to arbeids -ROVer. Fartøyet vil bli klassifisert av DNV med bl.a. notasjonen av Ice 1-A, brønnstimulering og LFL,

BOA IMR AS vil være majoritetseid av BOA Offshore, mens verftets eier Calexco S.a.r.l. vil eie ca. 35 prosent av aksjene. Førstnevnte har ifølge meldingen allerede betalt betydelige deler av egenkapitalen i prosjektet og kun begrenset tilleggskapital fra BOA er nødvendig før leveringen i 2017. Den langsiktige finansieringen sikres med en stor norsk shippingbank, mens verftet gir byggefinansiering.

Fartøyet vil opereres av BOA Offshore AS og vil bli leid ut til BOA Marine Services Inc.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger