Flyterigger må bygges om etter dødsulykken på «COSL Innovator»
Myndighetene vil stramme inn kravene for flyterigger etter en rekke nye modelltester, melder NTB.
30. desember i fjor mistet en arbeider livet da «COSL Innovator» ble truffet av en kjempebølge. I sommer har selskapet selv gjennomført hele 260 stormer med en riggmodell i Marintek-testbassenget i Trondheim, skriver Dagens Næringsliv.
De har ikke klart å gjenskape lignende bølgeslag som det som traff riggen i desember under normale stormforhold.
Myndighetene og sertifiseringsselskapet DNV GL har fulgt riggulykken og modellforsøkene tett, og de vil nå stramme inn kravene for flyterigger.
– Vi nærmer oss våre konklusjoner. De vil vi trekke i samarbeid med både Petroleumstilsynet og Sjøfartsdirektoratet. Den nye kunnskapen vi nå har fått som følge av hendelsen nyttår og de analysene og modellforsøkene som er gjort i etterkant, vil medføre endringer, sier DNV GL-talsmann Per Wiggo Richardsen til avisa.
I tillegg til ombyggingskostnader, kan norske riggeiere ende med å tape inntekter dersom riggene må tas av oljefeltene for oppgraderinger på land.
Regelendringene vil få størst betydning for flyterigger med korte bein, noe mange nyere norske flyterigger har.