Flyterigger må bygges om etter dødsulykken på «COSL Innovator»

"COSL Innovator." (Foto: COSL).
Publisert 12. september 2016

Myndighetene vil stramme inn kravene for flyterigger etter en rekke nye modelltester, melder NTB.

30. desember i fjor mistet en arbeider livet da «COSL Innovator» ble truffet av en kjempebølge. I sommer har selskapet selv gjennomført hele 260 stormer med en riggmodell i Marintek-testbassenget i Trondheim, skriver Dagens Næringsliv.

De har ikke klart å gjenskape lignende bølgeslag som det som traff riggen i desember under normale stormforhold.

Myndighetene og sertifiseringsselskapet DNV GL har fulgt riggulykken og modellforsøkene tett, og de vil nå stramme inn kravene for flyterigger.

– Vi nærmer oss våre konklusjoner. De vil vi trekke i samarbeid med både Petroleumstilsynet og Sjøfartsdirektoratet. Den nye kunnskapen vi nå har fått som følge av hendelsen nyttår og de analysene og modellforsøkene som er gjort i etterkant, vil medføre endringer, sier DNV GL-talsmann Per Wiggo Richardsen til avisa.

I tillegg til ombyggingskostnader, kan norske riggeiere ende med å tape inntekter dersom riggene må tas av oljefeltene for oppgraderinger på land.

Regelendringene vil få størst betydning for flyterigger med korte bein, noe mange nyere norske flyterigger har.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger