Fremdeles BOP-problemer for Songa-rigger
Ifølge Songa Offshores siste flåteoppdatering har både «Songa Equinox» og «Songa Endurance» BOP-problemer. Men foruten Songas nyeste Cat D-rigger, hadde den operasjonelle Songa-flåten høy oppetid forrige måned. Det kommer frem i Songa Offshores flåteoppdatering for januar.
«Songa Dee» oppnådde en operasjonell effektivitet på 100 prosent og en inntjeningsgrad på 98 prosent på jobb for Statoil i Norge.
«Songa Delta» oppnådde også en operasjonell effektivitet på 100 prosent og en inntjeningsgrad på 98 prosent i januar, på jobb for Statoil i Norge.
«Songa Trym» er i ferd med å bli stacked mens den markedsført for ny jobb, etter tidlig kansellering av borekontrakten med Statoil.
«Songa Equinox» hadde en operasjonell effektivitet på 46 prosent og en inntjeningsgrad på 45 prosent på jobb for Statoil i Norge. Riggen utførte værrelaterte reparasjoner til 12. januar når den var tilbake i drift. Fra 22 januar opplevde riggen ytterligere uplanlagt BOP-relatert nedetid. «Songa Equinox» var tilbake på operasjonsrate 5. februar.
«Songa Endurance» oppnådde en operasjonell effektivitet på 11 prosent og en inntjeningsgrad på 11 prosent for måneden, på arbeid for Statoil i Norge. «Songa Endurance» opplevd BOP utstyrsfeil mens den utførte en endelig test på stedet den første uken i januar. Dette ble reparert i løpet av måneden, og riggen var tilbake på operasjonsrate 5. februar.
Også i desember opplevde «Songa Endurance» BOP-problemer.
Songa Offshore tok levering av «Songa Encourage» 16. desember 2015. Riggen er på vei fra Korea til Norge og er nå utenfor Angola på vei mot Las Palmas.
«Songa Enabler» er planlagt å bli levert til selskapet sent i mars 2016.