Frykter ny Turøy-ulykke med nye regler

(Illustrasjonsfoto: Bond Aviation)
Publisert 6. januar 2017

Fagforeninger er redd for at det nye europeiske regelverket for helikopterflyginger offshore, som regjeringen vurderer å innføre, kan innebære flere ulykker. Det melder NTB.

Les også: Krever at flyforbudet for Super Puma-helikoptre opprettholdes

– Vi frykter en sterk forverring av helikoptersikkerheten, sier Roy Erling Furre, andre nestleder i YS-forbundet SAFE, til Dagsavisen.

Bekymringen er at det nye regelverket skal åpne for at utenlandske selskap får tilgang til markedet uten kjennskap til norske forhold, samt at tilsynsansvaret flyttes ut av Norge.

Tilsynsmyndigheten følger driftstillatelsen, så om et utenlandsk selskap får tillatelse til å fly helikopter på norsk sokkel, er det myndighetene i det landet hvor tillatelsen utstedes som har ansvar for å følge opp en eventuell ulykke.

– Vi frykter definitivt et nytt Turøy. Selv når Turøy-ulykken regnes med, er sikkerheten på norsk sokkel i dag i verdensklasse, sier Furre.

Forbundssekretær Henrik Fjeldsbø i Industri Energi sier det eneste positive ved en utflagging, er at helikoptertjenestene blir billigere og at oljeselskapene vil tjene mer penger.

– Det vil være en fallitterklæring hvis norske myndigheter tok det som argument for å innføre regelverket. Da har ulykker fått en pris, sier han.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger