Håp for et vrengt design

(Foto: Frigstad Engineering)
Publisert 9. september 2015

Offshore Europe 2015: Frigstads gigantrigger av D90-design vokser i rekordfart på verftet i Kina, og neste år er den første klar for dåp. Designerne bak har snudd opp ned på gammel tankegang.

Av Magnus Birkenes

– Med D90ene har vi tatt utgangspunktet i årtier med operasjonell erfaring, og basert på det har vi rett og slett gjort omvendt av tradisjonell riggdesign: Vi har tatt utgangspunkt i topsideoperasjoner, hvor de faktiske pengene tjenes, og jobbet ut fra det. Deretter følger logistikk og materiellhåndtering. Det har ført til en gigantrigg som er både ekstremt kostnadseffektiv og veldig tilpasningsdyktig, sier daglig leder i Frigstad Engineering, Terje Nerås, til petro.no.

Les også: Frigstad vil dypere

Proprietært, ikke dyrere

Tradisjonelt riggdesign har i stor grad lagt til rette for at riggens topside har vært et uskrevet ark, hvor operatører kan legge opp mesteparten av modulene og utstyret som de selv ønsker. Dette har Frigstad gått bort fra, og har i stedet gjennomdesignet topsiden på en slik måte at effektiviteten blir maksimal til en hver tid, for alle typer boreoperasjoner.

Vil ikke bruk av faste, proprietære løsninger føre til et økt kostnadsbilde, ettersom valgmulighetene blir færre?

– Nei, ikke i det hele tatt. Vi har hatt grundige analyser og gjennomganger av utstyr fra leverandørene før noe har blitt valgt. Standardutstyr som man vanligvis kan velge mellom er skrudd sammen på én spesiell måte, og vi har ikke bare kjøpt noe. Vi har fått utviklet løsninger spesielt for dette riggdesignet, basert på helt nye krav til brukervennlighet, sammen med solide aktører i blant annet Kristiansand.

Nerås sier at denne sammenstillingsfilosofien vil bidra til betydelig kortere boretid og kapitalbehov for boreoperasjoner.

Les også: Odfjell Drilling sikrer borejobb i Maria-feltet

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Terje Neraas, Frigstad
Daglig leder i Frigstad Engineering, Terje Neraas. (Foto: Doublethink/Magnus Birkenes)

Dypt vann, grunt marked

Den første D90en vil stå klar i tredje kvartal 2016. Den neste seks måneder senere. D90 er spesielt egnet for boring på ultradypt vann, og det er et boremarked som har blitt truffet hardt av bransjenedgangen. Nerås er likevel optimist:

– Operatørene er nå meget fokuserte på effektivisering, noe for eksempel Statoil understreket sterkt på den nylige riggkonferansen til Pareto. Det er et pluss for vår D90, som kombinerer markedets største borekraft med ekstrem effektivitet, sier Nerås fra selskapet stand på Innovasjon Norge-paviljongen i Aberdeen.

Disse riggene bygges uten kontrakt, for farvann som er i en nedeperiode. Hvordan kan dere være så positive?

– Folk er veldig nysgjerrige på de tekniske nyvinningene vi har designet inn, og vi har blant annet skalert riggen for å takle ekstreme trykk (på opptil 20.000 psi, red.). Doble boretårn og doble operasjoner gjør dette til en meget kostnadseffektiv rigg. Vi er usikre på markedet, selvsagt, men grunnfilosofien bak riggen gjør den til et meget attraktivt valg, understreker Nerås.

Mer fra Offshore Europe 2015: En samling i nord

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger