Publisert 31. juli 2015

Ifølge Korea Times har det koreanske verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) saksøkt Songa Offshore for USD 855 millioner, eller nærmere NOK 7 milliarder. Dette skal være ekstrakostnader på verftet i forbindelse med forsinkelsene på byggingen av de fire Cat D -riggene Songa har bestilt, og som Songa mener verftet selv har ansvar for.

– Vi har ikke mottatt noe søksmål fra DSME siden vi fikk varsel om voldgift 15. juli, sier chief executive officer i Songa Offshore, Bjørnar Iversen til Petro.no.

– Jeg kan derfor ikke spekulere i hva som kommer, eller kommentere på en sak vi ikke har blitt forelagt.

 

– Har en veldig god sak

Forsinkelsene er mange, av de fire riggene er så langt bare én levert, og partene har flere ganger diskutert hvem som har ansvaret for ekstraregningen. Songa har hele tiden vært tydelige på de mener verftet selv er ansvarlig.

– Vi vet at verftet har slitt, og vet at de har tapt penger på prosjektet, sier Iversen. Han er likevel veldig klar på at Songa ikke har det økonomiske ansvaret for de påløpte ekstrakostnadene.

– Nå har vi som sagt ikke mottatt noe annet enn det nevnte varselet om voldgift, men skulle dette ende i retten, har vi en veldig god sak, slår han fast.

– Vi kommer til å forsvare oss godt.


Statoil valgte design og verft

Saken er har en annen interessant fasett; riggene skal som kjent til Statoil, og operatøren har selv både fremskaffet og valgt både skrog- og topside –design.

– Vi har to design klar, og dette har vi gjort fordi industrien i dette tilfellet ikke har klart å møte våre krav når det gjelder å lage noe som både kan bore og komplettere, sa Øystein Arvid Håland, daværende direktør for boring og brønn i Statoil da anbudene for riggene ble sendt ut.

I tillegg hadde selskapet allerede prekvalifisert og sikret byggesloter på fire verft: Daewoo og Samsung Heavy Industries i Sør-Korea og Keppel og Jurong i Singapore, fordi Statoil ville unngå å komme i en kapasitetskvis med verftene.

Pressetalsmann hos Statoil, Ørjan Heradstveit sier til Petro.no at selskapet ikke ønsker ikke å kommentere på dette, og mener ”dette er en sak mellom DSME og Songa

Heller ikke Iversen ønsker å kommentere på denne delen av saken.

 

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger