Her skal pilotene trene hver sjette måned

Simulatoren fra utsiden. Foto: Toril Hole Halvorsen
Publisert 30. januar 2016

Den har nesten samme kostpris som et ekte helikopter, og cockpiten er identisk med et helikopter som Bristow flyr i Hammerfest.

Thales åpnet onsdag denne uken helikoptertreningssenteret sitt på Utsola ved Stavanger Lufthavn. Treningssenteret skal brukes til simulatortrening relatert til offshore og redningstjenesten.

Les også: Thales åpnet helikoptertreningssenteret på Sola

– Det synes vi er kjekt, sier Arne Martin Gilberg, director business domain training and simulation i Thales.

Simulatoren er en stor investering for selskapet.

– Det er ikke vekslepenger det er snakk om. Det er ikke langt unna kosten av et virkelig helikopter, sier han.

Og det er ikke bare prisen på simulatoren som er virkelighetsnær.

– Cockpiten er lik et helikopter som Bristow flyr i Hammerfest, mens datapakken vi bruker for å simulere bevegelsen og reaksjonen til helikopteret kommer fra et annet helikopter; Blueway, sier Gilberg.

– Simulatoren vil alltid være lik referansehelikopteret. Skjer det endringer på det helikopteret vil vi oppdatere simulatoren. Men det er bare software, sier han.

– Kommet for å bli

Selv om markedet generelt opplever nedgangstider, er Gilberg positiv.

Simulatoren fra utsiden. (Foto: Toril Hole Halvorsen)
Simulatoren fra utsiden. (Foto: Toril Hole Halvorsen)

– Det vil alltid være variasjoner i markedet. Jeg har vært i oljebransjen i 17 år, og har sett at det går opp og ned, sier han.

Thales satser langsiktig, og antall flygere som flyr offshore er stort sett stabilt.

– Noen mistet jobben, men den store massen er stort sett den samme, så behovet for trening ligger noenlunde stabilt. Treningen er lovpålagt, så skal de spare penger er det ikke treningen det går på, sier Gilberg.

– Vi har kommet for å bli, sier han.

Testes to ganger i året

Det er strenge krav til trening for flygerne, som må bestå tester i helikoptersimulatoren hver sjette måned. Ifølge Gilberg er treningen delt inn i tre, med åtte timer trening per crew.

– På én tur flyr de på visuelle referanser, mens på én tur flyr de kun med referanser til instrumentene sine. Siste trening er som regel et oppdrag hvor man flyr til en oljeplattform for å hente noen passasjerer – så skjer det ting underveis som må håndteres, sier han.

– Det er strenge krav til flygerne at de skal prestere.

Simulatorens cockpit er identisk med et autentisk helikopter. (Foto: Toril Hole Halvorsen)
Simulatorens cockpit er identisk med et autentisk helikopter. (Foto: Toril Hole Halvorsen)
(Foto: Toril Hole Halvorsen)
Arne Martin Gilberg (i midten). Administrerende direktør i Thales, Tom Tuhus til høyre. (Foto: Toril Hole Halvorsen)
(Foto: Toril Hole Halvorsen)
Det visuelle er laget ved hjelp av satellittbilder. (Foto: Toril Hole Halvorsen)

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger