Livbåtforsvinnelse på «Maersk Giant» avslørte regelverksbrudd

(Foto: Maersk / Medvind.dk)
Publisert 15. april 2015

Ptil har ferdiggransket det som skjedde på jackupen «Maersk Giant» den 14. januar 2015, da en livbåt utilsiktet ble låret til sjø.

Hendelsen skjedde ca. kl.05.10 i forbindelse med testing av livbåtsystemene.

Under testing ble den ene av livbåtene utilsiktet låret til sjø. Den manuelle bremsen på livbåtvinsjen ble forsøkt iverksatt, men den var ute av funksjon. Livbåten låret helt til sjø og drev deretter inn under innretningen. Ståltauene som holdt livbåten, ble etter hvert slitt av.

Livbåten drev etter hendelsen bort fra «Maersk Giant» med et beredskapsfartøy som følgefartøy. Livbåten drev til slutt i land på Obrestad på Jæren.

Det var ikke personell om bord i livbåten da hendelsen skjedde. Ingen personer kom til skade i hendelsen.

«Maersk Giant»-hendelsen kom av feiljustering på livbåtvinsjen

Ifølge Ptil har granskingen vist at den direkte årsaken til hendelsen var at bremsen på livbåtvinsjen hadde redusert bremseeffekt på grunn av feiljustering.

Dersom den manuelle bremsen var ute av funksjon i en vedlikeholdssituasjon med personell om bord i livbåten, eller en reell evakueringssituasjon, er det mulig at hendelsen kunne medført alvorlige personskader eller dødsfall.

Dersom livbåten hadde begynt å låre i en reell evakueringssituasjon er det mulig at en delvis fylt livbåt hadde låret til sjø uten livbåtfører tilstede i livbåten. Ptil vurderer det også som mulig at det hadde vært fare for at personell falt fra livbåt eller fra mønstringsområdet i det låringen startet. Konsekvensen av dette er potensielt dødsfall.

Fant fem avvik

Granskingen har identifisert fem avvik fra regelverket, knyttet til:

  • Vedlikeholdsrutiner på livbåtdavitsystemet
  • Opplæring
  • Prosedyrer som omhandler livbåter og evakuering
  • Periodisk program for sakkyndig kontroll og sikring av kompetanse på personell som utfører vedlikehold
  • Kvalifisering og oppfølging av leverandører

«Maersk Giant» drives av Maersk Drilling Norge. Ptil har nå bedt selskapet redegjøre for hvordan avvikene skal håndteres.

«Maersk Giant»

Siste fra forsiden

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger