Noen mangler ved Statfjord A

Statfjord A. (Foto: Harald Pettersen, Statoil ASA).
Publisert 6. januar 2016

Petroleumstilsynet gjennomførte i høst tlisyn med Statoils styring av beredskap og konstruksjonssikkerhet på Statfjord A. Det ble ikke oppdaget regelverksbrudd, men det ble funnet tre forbedringspunkt.

Tilsynet ble gjennomført i perioden 26. oktober til 4. november 2015. Målet med tilsynet var å vurdere Statoils ledelse av beredskap og konstruksjonssikkerhet på Statfjord A.

Tilsynet rettet seg mot Statoil sitt arbeid for ivaretakelse av antakelser, forutsetninger, begrensninger og anbefalinger i beredskapsanalysen for Statfjord A og at disse blir kommunisert ut til beredskapsorganisasjonen.

Innenfor konstruksjonssikkerhet var målet med aktiviteten å verifisere Statoils egne krav og bruk av standarder vedrørende kriterier for valg av designverdier for kollisjon, samt Statoil sin vurdering av disse verdiene basert på ny viten og om dette har konsekvenser for krav til besøkende skip.

Det ble ikke funnet noen avvik, men det ble funnet tre forbedringspunkt knyttet til modultrening, ytelseskrav for MOB-båt og beregning av ulykkeslaster.

Modultreninger til innsatslag, inkludert deltakelse på modultreninger i henhold til
beredskapsroller, blir ikke gjennomført og fulgt opp på en systematisk måte, ifølge tilsynsrapporten.

– Under intervju offshore kom det frem at flere personer i forskjellige innsatslag ikke har
gjennomført alle modultreningene. Under stikkprøvekontroll fremkom det at det ikke kunne
dokumenteres om det enkelte medlem av innsatslag har gjennomført modultreninger i henhold
til oppsatt program. I tillegg fremkom det at personell som innehar flere beredskapsroller i
innsatslag ikke deltar på alle modultreningene for det enkelte innsatslag, heter det i rapporten.

Under øvelse med MOB-båt ble ikke det interne ytelseskravet på 8 minutter nådd.

– I intervju med personell fra MOB-båt-laget fremkom det at dette ytelseskravet var vanskelig å nå, heter det i rapporten.

Det var også mangelfull konsistens i beregning av ulykkeslaster på Statfjord A.

– Ved gjennomgang av beredskapsanalysen fremkom det at det var større forskjell enn forventet
på kollisjonsenergi for et tilfelle med deplasement på 5000 tonn og fart på 2 knop og et tilfelle
med deplasement på 5000 tonn og fart på 10,4 knop. Det er heller ikke utarbeidet egen Design
Accident Load-spesifikasjon for Statfjord A, ifølge rapporten.

Statoil har fått frist av Ptil til 22. januar 2016 for å redegjøre for hvordan forbedringspunkt vil bli håndtert.

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger