Norskehavet nord og Barentshavet kan gi over 70 milliarder i årlige investeringer
Samlet sett vil hele regionen se en kraftig vekst i aktiviteten fremover, med en gjennomsnittelig årlig vekst (CAGR*) på rundt 18% frem mot 2020. Den sterkeste delen av veksten vil være fra 2018 til 2020. Fra 2020 frem mot 2030 vil den årlige veksten kunne være 6%. Deretter forventer vi at investeringene og operasjonskostnadene vil flate ut når Johan Castberg og Alta/Gohta starter å produsere. Kilde: Petro Foresight 2030
På kort sikt er mye av veksten knyttet til prosjekter som allerede er igangsatt (Under utvikling), mens på mellomlang sikt vil funn som er gjort og skal bygges ut bidra til et enda høyere aktivitetsnivå, f.eks. Alta/Gohta i tillegg til Castberg.
På lang sikt er det også forventet at funn som enda ikke er gjort vil bidra og disse er antatt å være store ettersom det antas å være store mengder uoppdagede ressurser i området.
Totale årlige innkjøp knyttet til de to områdene forventes å bli opp mot NOK 120 mrd i slutten av perioden.
Les også: mot riggboom i Norskehavet Nord og Barentshavet
Artikkelen fortsetter under bildet
Forventer realisering av oljeterminal
Ifølge rapporten forventer det at investerings- og operasjonskostnadene vil ligge på rundt NOK 70 milliarder årlig, fra 2020 og i denne beregningen er det også tatt med byggingen av en oljeterminal på Veidnes i Nordkapp kommune, sier prosjektdirektør Nina Kivijervi Jonassen i leverandørnettverket Petro Arctic til Petro.no
Etter informasjon fra våre kilder mener vi det bør være mulig å realisere en oljeterminal for en kostnad på 3 mrd. NOK. Allerede kjente funn i området som Johan Castberg, Alta/Gotha og Wisting viser volumer på rundt 1 mrd. fat olje, noe som vi mener bør være tilstrekkelig volum til å kunne realisere en terminalløsning.
Ved funn i Barentshavet Sør-Øst vil dette kunne tilføre ytterligere volumer til en oljeterminal. I tillegg vil man kunne dra nytte av avstandsfordeler som gjør det kostnadsbesparende å samordne bruken av mindre spesialfartøy til å samle inn oljen til en felles terminal, før den samlet bringes ut til markedet.
Rapporten viser at Barentshavet i høyeste grad er konkurransedyktig når det gjelder balansepris og forventet framtidig oljepris – noe vi mener gjør realisering av en terminalløsning mulig avslutter Jonassen.
Nyheter fra Petro.no