Odfjell Drilling har ordrereserver på NOK 37 milliarder
– Selskapet vil gjennomføre ytterligere kostnadskutt og effektiviseringsprogrammer for å forbli konkurransedyktige og robuste i dagens marked, sier konsernsjef i Odfjell Drilling Simen Lieungh.
Selskapet la onsdag frem resultater for tredje kvartal 2015.
Odfjell Drilling hadde i tredje kvartal driftsinntekter på USD 222 millioner (tilsvarende NOK 1,92 milliarder etter dagens kurs), ned fra USD 275 millioner (NOK 2,37 milliarder) i tredje kvartal 2014.
EBITDA på USD 92 millioner (NOK 793,95 millioner), mot USD 85 millioner (NOK 733,54 millioner) i samme periode i fjor. Netto resultat var på USD 6 millioner (NOK 51,78 millioner), ned fra USD 17 millioner (NOK 146,71 millioner) i fjorårets tredje kvartal.
Ifølge kvartalsrapporten har selskapet ordrereserver på USD 4,3 milliarder (NOK 37,1 milliarder). USD 2,2 milliarder (NOK 18,99 milliarder) er faste kontrakter. Også i tredje kvartal 2014 hadde selskapet ordrereserver på USD 4,3 milliarder (NOK 37,1 milliarder), men da var USD 2,7 milliarder (NOK 23,3 milliarder) i faste kontrakter.
I kvartalet sikret «Deepsea Stavanger» seg en kontrakt med Wintershall på Maria-feltet.
Les mer: Odfjell Drilling sikrer borejobb i Maria-feltet
«Deepsea Atlantic» avsluttet sin kontrakt med Statoil, er lagt i opplag og avventer oppstart på Johan Sverdrup-feltet.
Les mer: Statoil gir Odfjell Drilling Johan Sverdrup-kontrakt
«Deepsea Bergen» avsluttet ifølge Odfjell Drilling en vellykket periodisk undersøkelse på tid og innenfor budsjett.
Les mer: “Deepsea Bergen” til Haugesund
– Konsernets finansielle resultater reflekterer høy driftseffektivitet på alle enheter i drift, men ble påvirket av avslutningen av «Deepsea Atlantic»-kontrakten, den periodiske undersøkelsen for «Deepsea Bergen,» lavere aktivitet i Norge og press på prisene innen brønnservice, sier konsernsjef i Odfjell Drilling Simen Lieungh.
– Ytterligere kutt
– Odfjell Drilling har over tid gjennomført flere tiltak for å redusere kostnadsnivået gjennom hele organisasjonen. Tiltakene har allerede hatt en positiv effekt. Selskapet vil gjennomføre ytterligere kostnadskutt og effektiviseringsprogrammer for å forbli konkurransedyktige og robuste i dagens marked, sier Lieungh.
– Vi tar de nødvendige skritt for å opprettholde vår manøvrerbarhet gjennom en periode med fortsatt svake markedsforhold, som vi forventer vil vare de neste årene.