Østensjø Rederi med kontrakt til Wärtsilä

Østensjø Rederi AS tildeler kontrakt
Publisert 24. september 2015

Wärtsilä er tildelt kontrakt på levering av sitt VS 5012-design til fire nye fortøyningsbåter som skal bygges på vegne av Østensjø Rederi AS. Kontrakten ble signert i juli 2015, og arbeidet skal utføres på Wärtsilä Ship Design sitt kontor på Fitjar. Dette melder Wärtsilä i dag.

Båtene skal brukes i tjeneste for Statoil på Sture- og Melkøya terminalene fra henholdsvis desember 2016 og juni 2017. Samme design fra Wärtsilä har tidligere blitt brukt på to av Østensjø Rederis eksisterende fartøy, som har vært i drift siden 2007. Kun mindre endringer er utført for å møte nye reguleringer og for å optimalisere driften basert på de erfaringene som er gjort.

“Hovedgrunnen til at Wärtsilä Ship Design ble valgt for disse fortøyningsbåtene var suksessen til de to tilsvarende båtene, Max og Obelix, som Østensjø Rederi har hatt i operasjon for Norske Shell på Nyhamna-terminalen i åtte år.Vi har hatt et langt og godt samarbeid med Østensjø Rederi og dette har gjort oss i stand til å forstå fullt ut hvilke behov løsningen vår skal dekke», sier administrerende direktør i Wärtsilä Ship Design Norway, Ove Wilhelmsen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Wärtsilä VS 5012-design
Wärtsilä VS 5012-design

Egil Risnes fra Risnes Aqua Consult er engasjert av Østensjø Rederi for å koordinere byggeprosessen. Risnes har vært engasjert i byggingen av fortøyningsbåter til Østensjø tidligere, både i 1988 og i 2007. Rederiet er i sluttfasen med å plassere byggekontraktene for nybyggene, og forventer signering innen utgangen av september.

“Våre fortøyningsbåter operer for tiden på terminaler i Norge, England og Irland, og ofte i vanskelige sjø- og værforhold. Det er derfor viktig at skipsdesignet er av høyeste standard slik at driftseffektiviteten opprettholdes. Wärtsilä har bevist sin ekspertise i å levere effektive design, og vi er glade for at de fire nye båtene våre får samme design som er levert tidligere», sier Kenneth Walland i Østensjø Rederi AS.

Over 4000 fartøy har blitt bygget med Wärtsiläs design. Dette inkluderer verdens mest avanserte LNG-drevne skip. Designløsninger kan bli tilpasset i henhold til de spesifikke behovene til eieren, og dermed gi den rette balansen i funksjonalitet og byggeskostnader. Til verft tilbyr Wärtsilä integrasjonspakker, planlegging og gjennomføringsstøtte.

Til Østensjø Rederi skal Wärtsilä også levere LNG-løsninger til tre store eskortetaubåter som rederiet bygger ved Astilelros Gondan verftet i Spania. Løsningen omfatter dual fuel-motorer, integrert med et skreddersydd gasslagrings- og tilførselssystem. Fartøyene skal også operere for Statoil på Melkøya-terminalen fra våren 2017.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger