Riggselskapene må følge opp etter dødsulykken på «COSL Innovator»
Petroleumstilsynet (Ptil) har nå sendt et brev til de som opererer flyttbare innretninger, om hvordan de bør følge opp ulykken der «COSL Innovator» ble truffet av en bølge.
Én person omkom og fire personer ble skadet i ulykken. Innretningen fikk omfattende skader i deler av boligkvarteret.
Les mer: COSL Innovator-ulykken: Én død og to skadet
– Hovedmålet for vår oppfølging av dødsulykken har vært å finne ut hva som skjedde og hvorfor, slik at både næringen og myndighetene kan lære av ulykken, og forebygge at det skjer igjen, skriver Ptil.
Granskingen av ulykken avdekket blant annet svakheter i hvordan beregninger av bølger får betydning for design av flyttbare innretninger.
Les mer: Ptil trekker COSL-pålegg
Etter ulykken har Ptil hatt et nært samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og DNV GL, hvor konklusjonene fra tidligere modellforsøk og tidligere hendelser er blitt systematisert. Det er i løpet av sommeren også gjort flere detaljerte modellforsøk.
Arbeidet er svært omfattende, der store datamengder fra forsøk skal sammenfattes med krevende teoretiske modeller. I den tiden som har vært tilgjengelig, har det ikke vært mulig å komme til bunns i alle forhold, ifølge Ptil. Arbeidet vil derfor trolig fortsette i flere år til.
Nye retningslinjer
DNV GL har nå utgitt to nye retningslinjer – én om hvordan man beregner hvor høyt bølgene kan komme opp på halvt nedsenkbare innretninger, og én om hvilke tilhørende trykk det skal dimensjoneres mot, avhengig av hvor høyt bølgen når opp.
DNV GL har i disse retningslinjene, og i sitt instruksjonsbrev til rederne, gitt anbefalinger for sikker drift for vintrene 2016-2017 og 2017-2018.
Ber om dokumentasjon innen 1. november
Sdir har nylig sendt et brev til alle eierne av halvt nedsenkbare innretninger med norsk flagg, med en oppfordring om å bruke DNV GLs retningslinjer. Sdir ber om dokumentasjon for samsvar innen 1. november.
– Vårt likelydende brev oppfordrer næringen til å bruke de samme DNV GL-retningslinjene, DNV GLs brev og Sdirs brev, for å sikre at innretningene tåler kommende høst- og vinterstormer, skriver Ptil.