Rolls-Royce har signert en kontrakt på fortøyningssystem til verdens største halvt nedsenkbare kranskip (NSCV), som vil få navnet Sleipnir.
Kontrakten har en verdi på GBP 8 millioner for Rolls-Royce. Fartøyet på 273.700 tonn skal bygges av SembCorp Marine i Singapore for det nederlandske selskapet Heerema Offshore Services.
– Vi tar gjerne på oss utfordringen med å fortøye en gigant, og det er en glede å samarbeide med verftet i Singapore på et unikt prosjekt som dette, sier Asbjørn Skaro, Executive Vice President for dekksmaskineri i Rolls-Royce.
– Systemet vi skal levere bygger på flere tiår med erfaring med ulike typer dekksmaskineri for skip og andre flytende enheter, sier Skaro.
Fortøyningssystemer fra Rolls-Royce er utviklet for sikker drift i tøffe klima. Sleipnir får en skreddersydd løsning med 12-punkts fester, elektriske drevne vinsjer, taljer og blokker samt et kontrollsystem. Utstyret skal produseres på Nordvestlandet.
Denne store farkosten skal være ferdig fra verftet i andre halvdel av 2018. Den blir 214 meter lang og 97,5 meter bred. Den skal ha to kraner som hver kan løfte 10 000 tonn for å sette på plass og fjerne offshoreinstallasjoner, undervannskonstruksjoner, fundament og flytende strukturer i dype farvann.
I januar signerte Harding en kontrakt for levering av frittfall-livbåter til fartøyet.
Les mer: Harding med storkontrakt