Satser på fjerning og gjenvinning av oljeinstallasjoner
GMC Maritime satser på markedet for fjerning og opphogging av gamle plattformer gjennom oppkjøpet av Scanmet, som er spesialisert på opphogging av offshoreinstallasjoner.
Scanmet holder til på Eldøyane på Stord hvor selskapet disponerer en større maskinpark og et egnet næringsområde med kaianlegg og godkjent område for opphogging.
GMC har også erfaring med opphugging, blant annet etter at Shell i 1998 ga selskapet jobben med å gjenbruke lastebøyen Brent Spar. GMCs løsningsforslag var ett av 400 som ble vurdert. Oppdraget ble utført i samarbeid med skotske Wood Group. Lastebøyen endte sine dager som fundament for dypvannskai på Mekjarvik.
– Tidspunkt for å satse på fjerning og gjenvinning av offshoreinstallasjoner er spennende. Gjennom oppkjøpet av Scanmet kan vi sammen med partnere ta på oss større prosjekt i dette markedet som allerede er stort på engelsk sektor, og vil vokse i Norge over tid, sier Atle Rettedal, CEO i GMC Maritime.
Blir GMC Decom
Scanmet skifter navn til GMC Decom, og vil bli en del av en større enhet i GMC.
– I kombinasjon med det flerfaglige produkt- og tjenestespekteret i GMC Maritime vil Scanmet kunne tilby bredden som er nødvendig for å kunne utføre store og komplekse oppdrag innen fjerning og opphogging, sier Eirik Fjone, påtroppende daglig leder for den nye enheten.
– Aktivitetene på Eldøyane vil bestå slik det er i dag, og vil være en del av den nye divisjonen GMC Decom. Vi ser frem til å få nye dyktige kollegaer, sier Fjone.
Scanmet hadde i 2015 en omsetning på NOK 68 millioner, og er et av de mest erfarne selskap i Norge som utfører avhending av oljeinstallasjoner fra Nordsjøen. På selskapets referanseliste finnes bl.a. Frigg, Brent Flare, Phillips Maureen, Esso Odin, og Statoil Gullfaks lastebøye.