– «Scarabeo 8» fulgte ikke reglene
Mann over bord-hendelsen på «Scarabeo 8» avslørte flere regelverksbrudd, ifølge Ptil.
Ptil fant også åtte områder med forbedringspotensiale etter å ha ført tilsyn dagen etter mann over bord-hendelsen på «Scarabeo 8», 20. februar i år.
Den direkte årsaken til hendelsen var manglende grating på plattformen til BOP Carrier, samt bakenforliggende årsaker som dårlig vær, vedlikehold og plassering av Banana Sheaves.
Åsted med mål.
Utsikt ned mot avsperret åsted/tilkomstplattform BOP Carrier.
Vedlikehold av grating på «Scarabeo 8» var for dårlig
Målet med granskningen, som ble utført 21. februar, var blant annet å klarlegge hendelsens omfang og forløp, vurdere faktiske og potensielle konsekvenser, vurdere utløsende og bakenforliggende årsaker, diskutere eventuelle usikkerheter og identifisere avvik og forbedringspunkter relatert til regelverket.
Resultatet var at det ble registrert fire regelverksbrudd og åtte forbedringspunkter knyttet til plassering av Banana Sheaves, arbeidsprosess – flytting av BOP, MOB-båt øvelser, personellkontroll, skjema for rapportering av hendelser, radio, plassering av livvester og tilkomst BOP Carrier.
Det ble påvist regelverksbrudd/avvik innen:
- Vedlikehold av grating
- Barrierestyring
- Vedlikeholdsstyring
- Kompetanse og opplæring
Eni: – Nødvendige tiltak skal gjennomføres
«Scarabeo 8» drives av Saipem Norwegian Branch, datterselskapet til Eni. Ptil har nå bedt selskapet redegjøre for hvordan avvikene vil bli håndtert.
– Eni Norge ser svært alvorlig på hendelsen, og vi vil påse at Saipem gjennomfører nødvendige tiltak for etterlevelse av HMS-regelverket på riggen, sier direktør for ekstern kommunikasjon og samfunnskontakt i Eni, Andreas Wulff, til Petro.no.
– De funnene som Ptil har avdekket i granskningen av hendelsen på Saipem-eide «Scarabeo 8» sammenfaller i stor grad med funnene som ble avdekket i vår interne granskning, legger han til.
For mer informasjon om rigger på norsk sokkel, sjekk ut Riggkonferansen i Stavanger 21. mai.