Publisert 23. april 2015

VIDEO/BILDER: Nå flyter Goliat FPSO etter sjøsetting fra «Dockwise Vanguard».

Goliat-plattformen startet seilasen fra Sør-Korea til Norge 13. februar, og det er verdens største tunglastfartøy, «Dockwise Vanguard», som har fraktet den. Seilasen har gått over de indiske hav, via sydspissen av Afrika og vest av de britiske øyer.

Tunglastfartøyet «Dockwise Vanguard» ble senket ti meter under vann, da den sirkulære plattformen, en såkalt produksjons-, lagrings- og losseenhet (FPSO), ble sjøsatt. Plattformen flyter nå av seg selv, og fem slepebåter utførte arbeidet med å flytte den 170 meter høye innretningen til Ersvika utenfor Hammerfest.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien.)

Klargjøringen av Goliat vil ta to-tre uker

I Ersvika starter arbeidet med endelig klargjøring av plattformen. Det vil bli foretatt inspeksjoner, tester og kontroller av utstyr og systemer. Arbeidet på plattformen vil foregå døgnkontinuerlig. 11 fartøy deltar i installasjonsarbeidet i fjorden, som er ventet å ta to-tre uker.

Etter Hammerfest-oppholdet, skal plattformen taues 80 km ut på feltet for oppkobling og ferdigstillelse. Plattformen skal holdes fast av 14 ankerliner og kobles opp til havbunnsutstyret, som består av i alt åtte brønnrammer med til sammen 22 brønner. Plattformens styringskabler og stigerør, samt den elektriske kraftkabelen skal trekkes fra land. Videre skal systemene på plattformen og produksjonsanlegget på havbunnen klargjøres for produksjon.

Goliat-produksjonen starter i midten av 2015

Oppstart av produksjon skjer etter planen i midten av 2015.

I produksjon skal Goliatplattformen ha et mannskap på rundt 40 personer. Totalt vil om lag 120 personer jobbe skift offshore. Feltet skal driftes fra Hammerfest, der Eni Norge har etablert en driftsorganisasjon på 60 personer.

Goliat FPSO er designet av det norske selskapet Sevan Marine, og er bygget ved Hyundai Verftet i Sør-Korea. Plattformen har en produksjonskapasitet på 100 000 fat oe/dag, og lagringskapasitet på en million fat. Plattformen veier 64 000 tonn, er 107 meter i diameter, 75 meter høy og designet for å kunne motstå en titusenårsstorm i Barentshavet. Anslått utvinnbare reserver på feltet er 178 millioner fat oljeekvivalenter. Feltets levetid er foreløpig beregnet til 15 år.

For mer informasjon om rigger på norsk sokkel, sjekk ut Riggkonferansen i Stavanger 21. mai.

Siste fra forsiden

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger