Tre moduler ble denne uken satt sammen til én boreplattform i Klosterfjorden utenfor Stord.
Det første løftet ble gjennomført natt til søndag. Kranfartøyet Thialf løftet det 10.250 tonn tunge hoveddekket, bygget på Aibels verft i Thailand, om bord på integrasjonslekteren.
Dagen etter ble borestøttemodulen, som veier rundt 8.000 tonn og er bygget av Aibel i Haugesund, løftet på plassen på toppen av hoveddekket. Løftet av boreenheten fra Aibels partner Nymo i Grimstad avsluttet løfteaktivitetene og resulterte i én samlet plattform, som inklusiv fundamentet er cirka 147 meter høy og veier rundt 22.000 tonn.
Plattformen er nå fraktet til Aibels verft i Haugesund. Her skal den ligge gjennom høsten og vinterhalvåret, mens alle installasjoner blir ferdigstilt og utstyr og systemer blir testet og verifisert. På forsommeren 2018 vil det største plattformdekket Aibel noen gang har bygget, bli overlevert til Statoil og seile mot feltet i Nordsjøen.
Aibel er også tildelt oppdraget med å koble opp boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet sommeren 2018. Oppkoplingen vil engasjere opp mot 600 medarbeidere i rotasjon fram til sommeren 2019.