Havarikommisjonen har funnet den direkte årsaken til helikopterulykken der 13 personer mistet livet 29. april i fjor.
«Undersøkelsen har avdekket at ulykken var et resultat av en utmattingssprekk i ett av de åtte andre-trinns planetgearene i hovedgearboksen. Utmattingen i planetgearet startet i lagerbanen på innsiden av tannhjulet og vokste ut mot tennene», skriver Havarikommisjonen i sin rapport.
Utmattingssprekken synes å ha startet i en liten skade på overflaten (‘micro pit’). Bakgrunnen for at en ‘micro pit’ oppstod og de mekanismene som deretter fikk sprekken til å vokse, er fortsatt ikke fullt ut klarlagt.
Hovedgearboksen hadde vært involvert i et uhell under transport i 2015. Den ble inspisert, reparert og godkjent for flyging av helikopterprodusenten Airbus Helicopters. Deretter ble den montert i LN-OJF i januar 2016, 260 flytimer før ulykken. Havarikommisjonen har ikke funnet noen sammenheng mellom transportuhellet og utmattingssprekken i planetgearet.
Dette ifølge Havarikommisjonens foreløpig rapport.
Du kan lese hele rapporten her!