Publisert 28. april 2017

Havarikommisjonen har funnet den direkte årsaken til helikopterulykken der 13 personer mistet livet 29. april i fjor.

«Undersøkelsen har avdekket at ulykken var et resultat av en utmattingssprekk i ett av de åtte andre-trinns planetgearene i hovedgearboksen. Utmattingen i planetgearet startet i lagerbanen på innsiden av tannhjulet og vokste ut mot tennene», skriver Havarikommisjonen i sin rapport.

Utmattingssprekken synes å ha startet i en liten skade på overflaten (‘micro pit’). Bakgrunnen for at en ‘micro pit’ oppstod og de mekanismene som deretter fikk sprekken til å vokse, er fortsatt ikke fullt ut klarlagt.

Hovedgearboksen hadde vært involvert i et uhell under transport i 2015. Den ble inspisert, reparert og godkjent for flyging av helikopterprodusenten Airbus Helicopters. Deretter ble den montert i LN-OJF i januar 2016, 260 flytimer før ulykken. Havarikommisjonen har ikke funnet noen sammenheng mellom transportuhellet og utmattingssprekken i planetgearet.

Dette ifølge Havarikommisjonens foreløpig rapport.

Du kan lese hele rapporten her!

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger