Statoil velger FPSO for Johan Castberg

Polar Pioneer 2020
Publisert 19. januar 2016

Under Sandefjordskonferansen ble det i dag kjent at Statoil med partnerne Eni og Petoro har valgt å benytte en FPSO(flytende produksjonsskip) ved utbyggingen av Johan Castberg feltet i Barentshavet. Konsernsjef Eldar Sætre informerte en fullsatt konferanse om at Statoil med partnere nå er kommet frem til en løsning med bruk av FPSO og shuttle tankere.

Kostnadene er foreløpig estimert til å bli langt under de 100 milliardene som tidligere er lagt til grunn, kanskje så lavt som 50-60 milliarder kroner

Petro.no har i dag snakket med Petro Artic og bedt om en uttalelse om beslutningen rundt Johan Castberg og direktør i Petro Artic har følgende å si om den gode nyheten:

Viktig skritt i riktig retning

– Dagens gladnyhet om valg av utbyggingsløsning for Johan Castberg i Barentshavet ca. 24 mil nordvest fra Hammerfest, er et viktig skritt mot oljeproduksjon fra Skrugard, Havis og Drivis fra 2022, sier direktør Kjell Giæver i leverandørnettverket Petro Arctic til Petro.no

Enige om områdeløsning

Når konsernsjefen i Statoil Eldar Sætre i dag offentliggjorde at man har besluttet å gå videre med en FPSO-løsning, et produksjonsskip, betyr dette at man er enige med myndighetene om at dette er god områdeløsning for denne delen av Barentshavet mener Giæver.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Nina Kivijervi Jonassen og Kjell Giæver
Kjell Giæver og kollega Nina Kivijervi Jonassen står på for utvikling av industrien i nord. (Foto: Petro Arctic)

Kostnader redusert med 40%

Når man i 2013 annonserte kostnadene for Johan Castberg, var det med en prislapp på NOK 90-100 milliarder.

– Når man i dag fra talerstolen i Sandefjord kommer med gode nyheter om at man har lykkes med å redusere kostnadene til mellom NOK 50-60 milliarder, syntes vi dette er meget bra. Denne kostnadsreduksjonen vil gjøre det mulig å realisere en gigantutbygging i Barentshavet, sier Giæver.

Nye muligheter

– For våre medlemsbedrifter i Petro Arctic vil en Johan Castberg utbygging bety mange nye muligheter. Annonseringen av konseptvalg i dag er et steg på vei mot formell beslutning om videreføring til høsten og en investeringsbeslutning i 2017. Alt ligger alt til rette for at man kan starte selve utbyggingen i 2018.
Over 30 brønner skal klargjøres for oljeproduksjon, en gigantisk subsea-utbygging og en et av verdens største produksjonsskip skal bygges. Vi gleder oss til å bidra, sier en meget fornøyd direktør i Petro Arctic.

Veidnes neste skritt på veien

– Dagens konseptvalg er en god nyhet, men samtidig er fortsatt terminalen på Veidnes uavklart. Statoil forsikrer at man jobber i samarbeid med andre aktører for å få realisere denne. Vi i Petro Arctic ser det som svært viktig at også landterminalen i Nordkapp kommune blir realisert, og er klar til å ta imot første oljelast i 2022, avslutter Giæver.

Blir det terminal på Veidnes?(Ill: Statoil).
Blir det terminal på Veidnes?(Ill: Statoil).

For spørsmål kan følgende kontaktes;
Direktør, Kjell Giæver, tlf. 951 54900, kg@petroarctic.no
Prosjektdirektør, Nina Kivijervi Jonassen, 971 66647, nkj@petroarctic.no
Næringspolitisk direktør, Arvid Jensen, 901 04026, aj@bedriftskompetanse.no

Les også: Markedet svinger, troen består

Nyhetsbrev fra Petro.no

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger