Investerer i en ny generasjon bøyelastere

Ingvild Sæther, CEO i Teekay, foran et bilde fra Vågen i Stavanger. I bakgrunnen kan man se bøyelasteren "Scott Spirit." Foto: Toril Hole Halvorsen
Publisert 2. desember 2015

Teekay vil investere i en ny generasjon bøyelastere som er mer energieffektive. – Vi håper å bestille slike skip i 2016, sier CEO i Teekay, Ingvild Sæther.

– Vi vil investere i en ny generasjon bøyelastere, som har en mer effektiv energiutnyttelse. Det er mer miljøvennlige skip som går på LNG, sa CEO i Teekay, Ingvild Sæther, under et bedriftsbesøk hos Teekay fredag 27. november.

Ti skip på ti år

– Vi har ambisjoner om å foreta et teknolgiskifte. Vi mener at nå er tiden moden til å bygge den neste generasjonen bøyelastere som reduserer utslippet av CO2, NOX og SOX betydelig i forhold til de skipene som vi opererer i dag, sier hun.

Et av hovedelementene er ifølge Sæther VOC. VOC er oljedampen som forsvinner fra lasten og opp i atmosfæren når man laster ute på feltet. Det kan være opp til 100 tonn på en last. Dette er potente miljøgasser som industrien har et pålegg om å redusere.

– Med de tiltakene som vi foreslår på disse skipene, så kan én bøyelaster få til CO2-reduksjoner tilsvarende 45.000 biler. Vi tror det er mulig å få det til både teknisk og økonomisk, sier Sæther.

Ifølge henne er det cirka 30 bøyelastere som opererer i Nordsjøen i dag. 1/3 av dem er bygd i 1999/2000. I løpet av de neste fem årene må disse skipene skiftes ut.

– En ser på blant annet CO2, hvor man kan få til en reduksjon på 75 prosent i forhold til de skipene som opererer i dag, sier hun.

Til Petro.no forteller Sæther at de ønsker å bestille slike skip i nær fremtid, og at det er behov for en utskiftning av rundt ti skip over en tiårsperiode.

– Vi håper å bestille slike skip i 2016, sier hun til Petro.no.

Tre miljøvennlige elementer

Det er tre elementer som gjør disse skipene miljøvennlige.

– Det ene er at den har en mer effektiv energiutnyttelse i måten skipet er designet på teknisk. Det andre er at den går over til å bruke LNG. Det tredje elementet er at den fanger VOCen og bruker den som energi ombord i skipet, i stedet for å slippe det ut i atmosfæren, sier Sæther.

– Så er spørsmålet. Er det ikke bare å gjøre det? Og det mener vi at det er, sier hun.

Utfordring

Utfordringen er de kommersielle modellene, ifølge Sæther. Rederiene tar investeringen, og det er en høyere investering for et slikt skip. Oljeselskapene har gevinsten i forhold til hva det koster å bruke i fuel. Så er spørsmålet, hvem eier den VOCen som man ellers ville sluppet ut i luften? En annen ting er oljeselskapene sine forpliktelser til utslipp av VOC.

– Oljeselskapene skal bare redusere utslipp på feltet. Hvis de slipper det ut etter at de har forlatt feltet, har de allikevel oppfylt sin forpliktelse, sier hun.

Teknologisprang

– Men dette blir et teknologisprang for bøyelasterne, med en veldig betydelig utslippsreduksjon som et resultat. Dette er noe vi jobber mye med og håper å få til, sier Sæther.

Ifølge henne kan dette være et flaggskipsprosjekt for hva man kan få til.

– Det er så store skip med så store forbruk, og vi er i operasjon 365 dager i året. Så dette er et godt eksempel på hvor vi kan få mye for pengene i miljøtiltak.

Teekay transporterer en tredjedel av norsk oljeproduksjon.

– Vi opplever derfor at vi er en viktig del av infrastrukturen, og det ansvaret som det medfører både i form av kvaliteten, regulariteten og måten vi opererer på. Vi ønsker å få til et teknolgiskifte nå slik at vi kan levere enda bedre tjenester fremover, og levere de løsningene sammen som industri, og med god støtte fra myndighetene, sier Sæther.

– Konkurransedyktig

Ifølge henne er den norske modellen konkurransedyktig.

– Teekay er et globalt selskap, og vi kunne vært hvor som helst i verden. Pengene våre går der de blir best investert, og det at man har investert mer i Norge enn i noe annet land i verden, kan vi ta med oss og være stolte av. Det at vi har mer operasjon i Norge enn noe annet sted i verden på tross av at det er høye lønninger, er også en refleksjon av at den norske klyngen er verdifull, sier Sæther.

– Mange av de norske selskapene er i Norge for de har norske eiere og har alltid vært der, men vi har et valg, og vi velger å være her, sier hun.

Situasjonen nå

Næringen for øvrig preges av krisetider, kutt og nedbemanninger. Teekay har ikke merket noe særlig til nedgangen i oljeindustrien enda.

Les også: Nedgangen anslås å snu i 2017

– Vi er i den delen av verdikjeden som kommer litt senere i syklusen. Den oljen som blir produsert fortsetter man å produsere, og den må transporteres. Aktivitetsmessig merker vi ikke så mye, sier Sæther.

– Men kundene har mistet halvparten av sin kontantstrøm. De agerer på en annen måte og prøver å finne måter man kan redusere kostnader på. Vi kan bare være relevante på sikt hvis vi er med i de diskusjonene, og bidrar konstruktivt til å finne slike løsninger, sier hun.

– I Teekay kaller vi det den nye normalen. Det betyr at vi kan ikke sitte å vente på at oljeprisen skal komme opp og alt skal ordne seg. Vi må tilpasse oss at nye prosjekter på være robuste på 40-50 dollar.

Les også: Se kjempen som nå tilhører Teekay 

Siste fra forsiden

DNO kjøper fem felt i Norne-området

Enighet i sokkeloppgjøret – lønnsøkning på 44.000 kroner

+

Sender Linus til Hanøytangen for klassing

Neste stopp, Barentshavet

+

Jakter 353 millioner fat i frontier-brønn: – Interessant at Equinor byttet seg ned i lisensen

+

Oppdaget lekkasje fra plugget brønn på Hod

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger