– Vi gjør mer av det vi er gode på

Fluid Control Sola (Illustrasjonsfoto: Fluid Control)
Publisert 12. januar 2015

Fluid Control har på et år gått fra voksesmerter, til oppstart av egen produksjon av umbilicals og ordreinngangsrekord. – Vi forventer også i 2015 videre vekst både i omsetning og resultat, sier administrerende direktør Geir Olav Farstad.

2013 var et krevende år for oljeserviceleverandøren Fluid Control. Voksesmerter, og en organisasjon som ikke fungerte, førte til at selskapet måtte gjøre vesentlige endringer innen ledelse og organisasjonen for øvrig.

Det endte i en ny organisasjonsmodell, med to tydelige forretningsområder fra og med juni 2014: ”Flowline” og ”Slanger og Kuplinger.”

Administrerende direktør Geir Olav Farstad. (Foto: Fluid Control)
Administrerende direktør Geir Olav Farstad. (Foto: Fluid Control)

– Vi valgte å forenkle forretningsmodellen, fokusere på det vi kan, og kutte ut satsinger innen områder der det viste seg at vi ikke hadde komparative fortrinn, sier administrerende direktør Geir Olav Farstad i Fluid Control til Petro Media News.

Snudd på ett år
Han forteller at det i oktober 2013 ble sagt i styret at det ville ta ett år å snu. Ganske nøyaktig tolv måneder senere, i oktober 2014, satte selskapet ny ordreinngangsrekord for en måned, med nesten 40 millioner kroner.

I september i fjor gjorde Fluid Control tidenes nest beste ordreinngang, og ordreinngangen i fjerde kvartal 2014 er opp 20 prosent sammenlignet med samme kvartal året før. Fjoråret var også et rekordår for selskapet innen utleie.

Mot strømmen
Selskapet går altså mot trenden, og øker i både omsetning og ordreinngang når det ellers er nedgangstid i markedet.

– Hva gjør dere rett?

– For det første opererer vi i en del av markedet som foreløpig ikke er hardt rammet av endringene i oljeprisen. Våre produkter og tjenester er det behov for så lenge det produseres olje i Nordsjøen, sier Farstad.

Selskapets flowline-utstyr brukes i forbindelse med boring og vedlikehold av produksjonsbrønner og letebrønner, mens slangeløsningene inngår i den daglige operasjonen på og mellom rigger og supply-skip.

– Men vi mener også at vi har gjort mye riktig det siste året. Vi har definert noen kritiske suksessfaktorer hvor vi skal forbedre oss – med kompetanse, leveringsdyktighet og service- og løsningsorientering som de viktigste, sier han.

For å styrke Fluid Controls markedsposisjon har de ifølge Farstad brukt mye tid og penger på intern samhandling, og på å styrke seg innen de områdene hvor selskapet allerede har konkurransekraft.

– Vi satser nå mer enn noensinne på å styrke intern kompetanse, og vi har et internt uttrykk som heter: “Hvis du tror kompetanse er dyrt, prøv inkompetanse.”

I mai i fjor startet selskapet opp med egen produksjon av umbilicals. (Foto: Fluid Control)
I mai i fjor startet selskapet opp med egen produksjon av umbilicals. (Foto: Fluid Control)

Startet opp egen produksjon
Ifølge Farstad har Fluid Control valgt å satse på områder som krever høy kompetanse innen selskapets kjerneområder, og i mai 2014 startet de opp med egen produksjon av umbilicals.

– Dette medfører å kombinere flere av våre kompetanser til et mer komplett produkt, sier han.

Produktet har selskapet solgt i mange år, men da via produsenter i utlandet.

Espen Werner Andersen. (Foto: Fluid Control)
Espen Werner Andersen. (Foto: Fluid Control)

– Basert på vår kunnskap og kompetanse har vi etablert vår egen termoplast umbilical-produksjon i Bergen, for å møte kundenes behov, sier Espen Werner Andersen i Fluid Control.

– Dette har blitt svært godt mottatt i markedet, og vi har nå ordrer som har blitt levert og skal leveres utover i 2015, over hele verden, sier han.

Selskapet har hatt en solid økning i produksjon av umbilicals siden oppstarten, og har i dag fire personer ansatt i denne avdelingen.

– Det er allerede besluttet å utvide produksjonen slik at vi er rustet for enda flere oppdrag, forteller Andersen.

Ifølge Farstad har oppstarten gått over all forventning, og ambisjonen er at innen et par år skal dette satsingsområdet representere mer enn ti prosent av selskapets omsetning.

– Nøkkelen til forbedring
I 2015 er planen til Fluid Control å fortsette å satse på det de er gode på.

– Nøkkelen til vår forbedring ligger i at vi gjør mer av det vi er god på, kutter ut det vi ikke kan, og fokuserer på kundetilfredshet, sier Farstad.

– I vår bransje er kundetilfredshet høyt korrelert med leveringsdyktighet. Vi må altså kunne levere raskt og presist det kundene trenger. Det er kundene som betaler lønnen vår, og kun fornøyde kunder kommer tilbake, sier han.

– Hvordan ser fremtiden ut for Fluid Control?

Fra OTD i fjor. (Foto: Fluid Control)
Fra OTD i fjor. (Foto: Fluid Control)

– Vi tror på ekspertenes spådommer om en fremtidig oljepris langt over dagens nivå rundt 50 dollar per fat. Om vi skal lenger ned før det snur er det vel ingen som vet, men vi tror at prisene etter hvert vil stabilisere seg på et bærekraftig nivå rundt 80 dollar fatet, sier Farstad.

I et slikt scenario ser fremtiden til Fluid Control lys ut, ifølge ham.

– Vi er markedsleder innen de fleste nisjene vi opererer i. Dette skyldes at vi er dyktige på det vi gjør. Det bekreftes av at vi har de største og mest krevende aktørene på norsk sokkel som våre største kunder. Ved fortsatt fokus på kompetanse, leveringsdyktighet og service- og løsningsorientering, forventer vi også i 2015 videre vekst både i omsetning og resultat.

– Kommer dere til å ansette flere folk fremover?

– Ja, i begrenset omfang. I budsjettene våre ligger det vekst på noen ansatte i 2015, og vi har allerede begynt det nye året med tre nyansettelser, forteller Farstad.

– Men, viktigere enn dette blir videre effektivisering av driften i 2015. Innen deler av virksomheten har vi definert et effektiviseringspotensial på 20 prosent. Dette betyr at vi kan vokse aktivitetene uten at antall ansatte må øke tilsvarende, avslutter han.

Fakta:

  • Fluid Control ble etablert i 1979.
  • Leverer Flowline-systemer og slangekonfigurasjoner i et bredt spekter.
  • Opplevde nedgang i 2013 som tok ett år å snu.
  • Etablerte i mai 2014 egen produksjon av umbilicals:
    * Alle umbilicals blir designet sammen med kunden.
    * Bundling av slanger kan benyttes i flere sammenhenger, og selskapet finner stadig nye steder der dette er anvendelig; som f.eks. hydrauliske slanger hengende i rigg på en plattform eller festet på en riser, og slanger til midlertidig og fast montert utstyr.
    * Umbilicals leveres med ulike konfigurasjoner, og kan brukes både for subsea og topside.
    * Hydraulisk Flying Leads (HFL), er et produkt selskapet kommer til å satse på.
    * Ved hjelp av en planetarisk viklemaskin blir slangene tvinnet sammen og belagt med for eksempel et slitesterkt polyuretan ytterbelegg.
    * Selskapet kan utføre reparasjoner på ytterkappe, re-terminere slangeender på umbilicals, samt støpe eller sette på ny bøyebegrenser/avlaster på allerede eksisterende og skadete umbilicals.

Siste fra forsiden

+

Kan bli stengt ned allerede i år

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger