Westcon Helgeland satser på skroting av rigger

(Foto: Westcon Helgeland)
Publisert 17. oktober 2015

Westcon Helgeland i Nord-Norge skal i tillegg til riggvedlikehold satse på skroting av rigger, men forarbeidet går ikke fort nok.

– Da ideen om å jobbe med riggskroting dukket opp, tenkte vi at det først kunne bli aktuelt for Westcon Helgeland om åtte til ti år. Det tror vi ikke noe på lenger. Nå ser vi for oss at mange rigger skrotes innen de neste tre-fire årene, sier prosjektleder for Westcon Helgelands Rigg i Nord, Torger Lofthus, til Petro.no.

Les også: Westcon Helgeland satser på riggvedlikehold i Nord-Norge

– Westcon Helgeland skal arbeide hardt og målrettet

Før Westcon Helgeland kan utvide tjenestene sine må flere brikker falle på plass. De har planer om lage et nytt industriområde i Langsetvågen, og da er det viktig at Nesna kommune blir enige med dem om arealerverv. Selskapet ser for seg en kjøp- eller leiekontrakt.

– Vi kommer til å arbeide hardt og målrettet, men jeg er helt sikker på at vi kommer til å komme i mål, sier Lofthus.

Westcon Helgeland, et selskap delvis eid av Westcon Group, ble etablert i 1987, og har et verftsområde som tar seg av skipsreparasjoner, fabrikasjon av skipsmoduler og subseautstyr til olje og gassindustrien, samt fabrikasjon og vedlikeholdsoppdrag for oppdrettsnæringen. Å kunne tilby riggvedlikehold og skraping gir verftet flere bein å stå på, mener Lofthus:

– Vi har fordelen med at vi kan omformulere riggvedlikehold som produkt. Om en riggeier skal skrote eller ha vedlikehold blir dermed likegyldig for oss, for vi kommer til å tilby begge tjenester. Vi behøver ikke å skille på de to, slik andre verft har gjort til nå.

Les også: Pareto: – Disse 12 riggene kan skrapes

Venter rigg i 2016

Lofthus påpeker at Westcon Helgeland kommer til å bli et multi-bruk med en infrastruktur som gjør at driften blir lønnsom. På riggsiden håper de å få den første riggen til fasilitetene ved Langsetvågen i Nesna i 2016, første halvår.

– I fremtiden kommer riggnæringen til å ha høyere mobilitet. Kategori C- og D-rigger kommer til å gå for egen maskin, uten sleping, nord for Lofoten og inn i Barentshavet. Det betyr at de bare er én dag unna oss, sier Lofthus.

På nåværende tidspunkt kan han ikke si sikkert hvor mange arbeidsplasser endringene vil føre til, for det avhenger av oljeprisen og rammevilkårene forøvrig. Fortgangen i forarbeidet er også en viktig faktor.

– Vi vil på sikt bygge en brakkeby med opptil 250 overnattingsrom. Vi skal også sette opp kantine- og kontorrigger, så snart vi har en avtale med kommunen på plass, avslutter Lofthus.

Fra 2009 til 2014 økte Westcon Helgeland bemanningen fra 16 til 50 ansatte.

For mer informasjon om Westcon Helgeland og hvordan man bør omstille rigggvedlikehold, sjekk ut Leverandørindustriens Nordområdekonferanse 2015 i Narvik (17.) 18.-19. november.

Les også: Songa Offshore: Cat-D rigg nr.2 levert

Westcon Ølen

Westcon Group har omfattende erfaring med riggvedlikehold fra gjennomføringen av mer enn 100 oppdrag, hovedsakelig ved konsernets fasiliteter i Ølensvåg. Når rigger ankommer Helgeland, vil det benyttes kompetanse også fra verkstedsmiljøene i Mo i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen.

Pareto Securities

Petro.no har tidligere skrevet om Pareto Securities som mener at de 12 riggene til venstre kan skrapes.

Siste fra forsiden

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger