18 avvik etter riggtilsyn: – Alvorlige brudd på regelverket

Rowan Viking. Foto: Christian Romberg
Publisert 18. februar 2022

Petroleumstilsynet har gjort en rekke funn etter tilsyn på Valaris Viking.

I november i fjor gjennomførte Ptil tilsyn med elektriske anlegg, instrumenterte sikkerhetssystemer, teknisk sikkerhet og borerelaterte systemer på Jack Up-en.

Det endte med en lang liste. Hele 15 avvik fra regelverket ble identifisert. Det gjelder disse områdene:

  • Avviksbehandling, bemanning og kompetanse
  • Tennkildekontroll
  • Overtrykksbeskyttelse
  • Passiv brannbeskyttelse
  • Brannbekjempelse
  • Nødkraftanlegg
  • Nødbelysning
  • Risikovurdering av rømningsveier
  • Arbeid i høyden og potensielt fallende gjenstander
  • Elektriske anlegg og installasjoner
  • Elektrotekniske systemanalyser
  • Vedlikeholdsprogram
  • Manglende vedlikehold av utblåsningssikring (BOP)
  • Arbeid i og drift av elektriske anlegg
  • Risikovurdering av helsefare ved elektromagnetiske felt

Videre ble det observert to forhold som omtales som forbedringspunkter. Dette gjelder trening og øvelser, pluss kompetanse og myndighet.

I tillegg sjekket Ptil hvordan riggselskapet har fulgt opp tidligere pålegg.

Følgende avvik fant de at Rowan som selskap ikke har håndtert i tråd med krav i regelverket og sine tilbakemeldinger:

Avvik om elektrotekniske systemanalyser etter tilsyn med elektriske anlegg og teknisk sikkerhet på Rowan Norway av 25.11.2019.
Avvik om arbeid i og drift av elektriske anlegg etter tilsyn med elektriske anlegg og teknisk sikkerhet på Rowan Norway av 25.11.2019.
Avvik om brannbeskyttelse etter tilsyn Rowan Norway/Valaris sin styring av beredskap på Rowan Norway av 27.5.2020.

«Inntrykket var at selskapet hadde begrenset kontroll over sikkerhetskritiske forhold på innretningen, herunder barrierefunksjoner. Det ble i tillegg funnet at selskapet ikke hadde korrigert alle tidligere påpekte avvik. I tillegg fant vi identiske tekniske mangler som ved tilsyn med elektriske anlegg og teknisk sikkerhet på Rowan Norway i 2019. De siste årene hadde selskapet introdusert en rekke nye styringsverktøy, og flere av disse var mangelfullt implementert i organisasjonen. Selskapet hadde ikke tilstrekkelig bemanning og kompetanse for å ivareta sikkerhetskritiske forhold på innretningen. Det var flere eksempler på at anlegg, systemer og utstyr ikke hadde forventet teknisk tilstand», heter det i tilsynets rapport.

Riggselskapet er, etter Ptils vurdering, ansvarlig for alvorlige brudd på regelverket og får varsel om pålegg.

Frist for å etterkomme to av påleggene er 30. juni. Det tredje har frist til førstkommende operasjon.

Riggen skal bore for Repsol fra mai, så dette blir i praksis fristen for det siste punktet.

Siste fra forsiden

Ventyr har signert kontrakten for Sørlige Nordsjø II

+

Oppdaterer med flere nye avtaler for Transocean-rigger

Vår Energi har gjort oljefunn i Nordsjøen

+

Trenger flere svar – returnerer til Heisenberg-funnet

Brann på Statfjord A

+

Skal bore pilotbrønner på Lunde og Ørn

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger