18 avvik etter riggtilsyn: – Alvorlige brudd på regelverket
Petroleumstilsynet har gjort en rekke funn etter tilsyn på Valaris Viking.
I november i fjor gjennomførte Ptil tilsyn med elektriske anlegg, instrumenterte sikkerhetssystemer, teknisk sikkerhet og borerelaterte systemer på Jack Up-en.
Det endte med en lang liste. Hele 15 avvik fra regelverket ble identifisert. Det gjelder disse områdene:
- Avviksbehandling, bemanning og kompetanse
- Tennkildekontroll
- Overtrykksbeskyttelse
- Passiv brannbeskyttelse
- Brannbekjempelse
- Nødkraftanlegg
- Nødbelysning
- Risikovurdering av rømningsveier
- Arbeid i høyden og potensielt fallende gjenstander
- Elektriske anlegg og installasjoner
- Elektrotekniske systemanalyser
- Vedlikeholdsprogram
- Manglende vedlikehold av utblåsningssikring (BOP)
- Arbeid i og drift av elektriske anlegg
- Risikovurdering av helsefare ved elektromagnetiske felt
Videre ble det observert to forhold som omtales som forbedringspunkter. Dette gjelder trening og øvelser, pluss kompetanse og myndighet.
I tillegg sjekket Ptil hvordan riggselskapet har fulgt opp tidligere pålegg.
Følgende avvik fant de at Rowan som selskap ikke har håndtert i tråd med krav i regelverket og sine tilbakemeldinger:
Avvik om elektrotekniske systemanalyser etter tilsyn med elektriske anlegg og teknisk sikkerhet på Rowan Norway av 25.11.2019.
Avvik om arbeid i og drift av elektriske anlegg etter tilsyn med elektriske anlegg og teknisk sikkerhet på Rowan Norway av 25.11.2019.
Avvik om brannbeskyttelse etter tilsyn Rowan Norway/Valaris sin styring av beredskap på Rowan Norway av 27.5.2020.
«Inntrykket var at selskapet hadde begrenset kontroll over sikkerhetskritiske forhold på innretningen, herunder barrierefunksjoner. Det ble i tillegg funnet at selskapet ikke hadde korrigert alle tidligere påpekte avvik. I tillegg fant vi identiske tekniske mangler som ved tilsyn med elektriske anlegg og teknisk sikkerhet på Rowan Norway i 2019. De siste årene hadde selskapet introdusert en rekke nye styringsverktøy, og flere av disse var mangelfullt implementert i organisasjonen. Selskapet hadde ikke tilstrekkelig bemanning og kompetanse for å ivareta sikkerhetskritiske forhold på innretningen. Det var flere eksempler på at anlegg, systemer og utstyr ikke hadde forventet teknisk tilstand», heter det i tilsynets rapport.
Riggselskapet er, etter Ptils vurdering, ansvarlig for alvorlige brudd på regelverket og får varsel om pålegg.
Frist for å etterkomme to av påleggene er 30. juni. Det tredje har frist til førstkommende operasjon.
Riggen skal bore for Repsol fra mai, så dette blir i praksis fristen for det siste punktet.