Aker Solutions vil dele opp selskapet sitt i tre separate selskaper, og slik strømlinjeforme sin virksomhet. Et større selskap vil bli dannet for å håndtere store utbyggingskontrakter.
AKER STORD: Blir ett av navene i det nye selskapet Aker Contractors. |
Aker Solutions-navnet vil bestå som betegnelse på det ene selskapet, som skal være en leverandør av ingeniørtjenester, teknologi og tjenester for oppstrømsbransjen.
– Dette selskapet vil tilby teknologi for dypvannsboring, subsea produksjonssystemer, brønntjenester, fortøynings- og lossesystemer, brønnstrømteknologi og løsninger for hele levetiden til et felt gjennom vedlikehold, modifikasjon og operasjoner-virksomheten vår, skriver selskapet i en pressemelding.
Nytt byggeselskap
Et eget selskap, med navnet Aker Contractors, vil få ansvaret for større EPC-oppdrag (ingeniørtjenester, fremskaffelse og konstruksjon).
– Selskapet vil være spesialisert innenfor EPC-oppdrag og ha en sterk posisjon i markedet for feltutviklinger i Nordsjøen, i tillegg til nøkkelposisjoner i utvalgte internasjonale regioner og egne offshoreprodukter for det globale markedet. Det nye selskapet vil fortsette å jobbe med EPC feltutviklingsprosjekter på land og offshore med ambisjonen om å holde sin sterke posisjon i Nordsjøen og øke den internasjonale tilstedeværelsen.
Aker Contractors vil bygges rundt verftene på Stord i Verdal, i tillegg til ingeniørbasen i Oslo . Hovedkontoret vil fortsatt være i Norge, og et forslag om å liste selskapet på børsen vil presenteres på Aker Solutions’ generalforsamling.
Det tredje selskapet vil bestå av selskapets prosess- og konstruksjonsvirksomhet til industri onshore. Dette er en del av virksomheten som trolig er til salgs.
Klar tilbakemelding
Omorganiseringen er en konsekvens av en strategiprosess som ble satt i gang av styret i 2009.
– Vi har hørt nøye til tilbakemeldingen fra kunder og investorer, og analysert hvordan vi burde posisjonere oss for å møte deres forventninger, sier styreleder øyvind Eriksen i en børsmelding.
– Tilbakemeldingen er klar. Selskapet vårt har gode posisjoner i flere segmenter, men for å øke vekstraten bør vi bli mer fokusert, mer fleksible i tilnærmingen til kundens krav og bli mer gjennomsiktige, legger han til.