Aker Solutions-sjef øyvind Eriksen mener Aker Solutions kunne ha levert dobbelt så gode økonomiske resultater i fjor, hvis de hadde levert på tid og til den kvaliteten som selskapet forventer av seg selv.
– Vi kunne ha doblet vårt nettoresultat ifjor hvis vi hadde levert på tid og med den kvaliteten vi forventer av oss selv, sier øyvind Eriksen, fungerende konsernsjef og styreformann i Aker Solutions, ifølge Dagens Næringsliv.
Statoil har lenge yndet å snakke om for dårlig kvalitet fra leverandørenes side. Nå innrømmer Aker Solutions at kvaliteten ikke alltid er god nok. Men det er ifølge Eriksen ikke på grunn av manglende kompetanse.
– Det er generelt god kompetanse i Aker Solutions, men det er bruken av denne kompetansen og bruken av systemene som varierer. Av og til overgår iveren etter å få tak i nye kontrakter ut over kvalitetssikringen av leveransen, mener Eriksen.
Selskapet kunngjorde tidligere i dag flere nye lederutnevnelser, og dette skal være nettopp for å bedre kvaliteten.
– Helt konkret så styrker vi den operative virksomheten med å opprette stillingen som driftsdirektør. Vi styrker koordineringen av prosjektgjennomføring og oppfølging av prosjektene, og vi vil åpent rapportere, internt og eksternt, positive og negative avvik i forhold til de målsetningene vi hadde da vi inngikk kontraktene, sier Eriksen.