Publisert 4. februar 2000

Aker Solutions-sjef øyvind Eriksen mener Aker Solutions kunne ha levert dobbelt så gode økonomiske resultater i fjor, hvis de hadde levert på tid og til den kvaliteten som selskapet forventer av seg selv.

– Vi kunne ha doblet vårt nettoresultat ifjor hvis vi hadde levert på tid og med den kvaliteten vi forventer av oss selv, sier øyvind Eriksen, fungerende konsernsjef og styreformann i Aker Solutions, ifølge Dagens Næringsliv.

Statoil har lenge yndet å snakke om for dårlig kvalitet fra leverandørenes side. Nå innrømmer Aker Solutions at kvaliteten ikke alltid er god nok. Men det er ifølge Eriksen ikke på grunn av manglende kompetanse.

– Det er generelt god kompetanse i Aker Solutions, men det er bruken av denne kompetansen og bruken av systemene som varierer. Av og til overgår iveren etter å få tak i nye kontrakter ut over kvalitetssikringen av leveransen, mener Eriksen.

Selskapet kunngjorde tidligere i dag flere nye lederutnevnelser, og dette skal være nettopp for å bedre kvaliteten.

– Helt konkret så styrker vi den operative virksomheten med å opprette stillingen som driftsdirektør. Vi styrker koordineringen av prosjektgjennomføring og oppfølging av prosjektene, og vi vil åpent rapportere, internt og eksternt, positive og negative avvik i forhold til de målsetningene vi hadde da vi inngikk kontraktene, sier Eriksen.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger