Norske skipsverft opplever nå en historisk topp. Ordrereserven har passert utrolige 35 milliarder kroner.
NTB:
– Vi har aldri tidligere opplevd et tilsvarende godt marked. Det er «all time high» for bransjen, fastslår bransjedirektør Egil Holland i Norsk Industri (tidligere TBL Skip) til NTB.
Vil ikke vare evig
Holland mener utfordringen nå er å forberede seg på at markedet kan komme til å endre seg allerede om et par år. 75 prosent av kontraheringene er nemlig knyttet til offshoreskip.
– Dette vil ikke vare inn i evigheten. Slik det nå ligger an, er vil veldig sårbare for endringer, sier Holland.
Nye muligheter
Han mener at tiden er moden for å rette blikket mot andre muligheter, for eksempel mot kystflåten, utskifting av ferjer til gassdrift, kystberedskap og fiskeflåten. I tillegg vil nordområdene gi spesielle utfordringer i årene som kommer.
I år skal det leveres 80 skip fra landets 30 nybyggingsverft. Verdien på skipene er i overkant av 15 milliarder kroner.
For 2007 er det så langt kontrahert skip for levering til omtrent samme sum . 70 skip skal leveres i 2007.
I 2008 er det foreløpig bestilt 29-30 skip for levering, og kontraktsummen er 11 milliarder kroner. Det er allerede kontrahert skip for 2 milliarder kroner for levering i 2009.
Dominerer
Kjell Inge Røkkes Aker Yards dominerer listen. Aker-verftene i Norge har fått 30 nye offshoreskip-kontrakter bare i år og har til sammen 63 skip i ordreboken. Kleven-verftene og Ulstein Verft har også en god ordrereserve