Vulkansk aske førte til at oljeselskapene på norsk sokkel måtte finne andre transportmidler enn helikopter for å frakte folk til og fra installasjoner. Men praksis for bruk av offshorekran og basket mangler.
Av Elisabeth Fiveland
Da helikoptertrafikken på norsk sokkel ble lammet av vulkanske askeskyer fra Island, måtte oljeselskapene kaste seg rundt for å organisere alternativ transport, noe som i realiteten betyr skipstransport.
Men lasting og lossing av ansatte til og fra ulike installasjoner har bydd på trøbbel. Det kommer fram etter et møte mellom Petroleumstilsynet (Ptil), arbeidsgivere, arbeidstakere, operatører, redere og leverandører 12. mai.
Det er uklart hvilke regler som gjelder for å benytte seg av offshorekran og basket når ansatte skal heises mellom installasjon og skip. Ptil skriver i en melding at det er behov for å klargjøre operasjonelle kriterier knyttet til vær og bølgehøyde, involvering av verneombud og kranfører, opplæring og trening, lysforhold og ikke minst frivillighet.
Ifølge Ptil skal det kun brukes løfteutstyr som er konstruert og godkjent for løfting av personer.
– Det legges i regelverket strenge restriksjoner på personellforflytning ved hjelp av løfteinnretninger da slike operasjoner innebærer høy risiko, skriver Ptil. Tilsynet krever dokumentasjon på oljeselskapenes sikkerhetsvurdering.
– I henhold til petroleumsregelverket på sokkel og landanlegg, er det den ansvarlige ledelsen som skal vurdere og beslutte hvorvidt slike personløft er forsvarlige og som tillater operasjonene gjennomført, påpeker Ptil.
I møtet ble partene enige om å finne fram til felles kriterier, og Oljeindustriens Landsforening (OLF) tar nå initiativet til å jobbe fram et forslag.
Vulkansk aske og konsekvenser for petroleumsvirksomheten blir et tema på neste møte i Ptils Sikkerhetsforum 17. juni.